- Project Runeberg -  Nordisk familjebok / Uggleupplagan. 23. Retzius - Ryssland /
155-156

(1916) Tema: Reference
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Ribera, Jusepe de - Ribera y Fernandez, Juan Antonio - Ribes - Ribesiaceæ. Se Saxifragaceæ - Ribesioideæ. Se Saxifragaceæ - Ribhu

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

nämligen 60. Dit höra det bästa exemplaret (1630)
af Bartolomeus’ martyrium (han vardt lefvande
flådd), hvilket ofta af R. eller hans lärjungar
utförts på beställning, vidare Jakobs stege,
Grafläggningen, Concepcion, S. Franciscus’ extas,
Treenigheten, Magdalena i extas
samt många eremiter
och filosofer dels i hel, dels i half figur,
dessutom äfven Ixion och Prometheus, ett slags
hedniska martyrer, uppfattade på samma sätt som de
kristne. Vidare finnas bilder af honom i Madrids
akademi, i Escorial, i Toledos museum och i Valencia
(en af hans bästa framställningar af S. Selastian
och Petrus’ korsfästelse). I Neapels museum finnas
af honom Apollon och Marsyas och S. Sebastian (1651),
i Rom S. Stanislaus med Kristusbarnet (Pal. Borghese)
och S. Laurentius på halstret (Vatikanen), i Florens
själfporträtt och S. Hieronymus (i Uffizi, många
gånger upprepad) samt S. Bartolomeus och S. Franciscus
(i Pal. Pitti), i Turin Homeros som blind spelman.

illustration placeholder

Den heliga Agnes, målning af Ribera.

Dresdengalleriet eger bl. a. S. Agnes (se fig.),
ett af R:s noblaste och känsligaste arbeten. I
Louvre finnas af honom en Grafläggning och Herdarnas
tillbedjan
(1650), alltså från hans sista tid. Täflan
har blifvit kallad "en pastoral från Abruzzerna";
Maria är en äkta spansk bondflicka, herdarna likaledes
spanska typer. Här är belysningen jämn och lugn utan
de skarpa dagrar och svarta skuggor, med hvilka R. i
regel modellerar fram kroppsformerna. Louvre bevarar
äfven ett ännu senare verk af honom, Klumpfoten
(1652), ett med öfverdådigt godt lynne måladt porträtt
af en lytt, men lefnadsglad pojke. En arbetare
(Pal. Corsini, Rom) representerar R. som objektiv
realist. Att han ej
var främmande för att framställa lefnadslust,
t. o. m. bestialisk yra, visa exempelvis hans
Silen (Neapel) och Backanal (i Dresden). Han är
representerad äfven i museerna i Berlin (Den
döde S. Sebastian
), Wien, München (Andreas’
martyrdöd
), Petersburg, Köpenhamn, Stockholm
(S. Paulus eremiten och S. Bartolomeus). Många af
de målningar, som gå under hans namn, äro sannolikt
utförda af hans elever eller af efterbildare. Han
utförde äfven raderingar af stor skönhet. R:s
inflytande på måleriet var mycket stort under
lång tid framåt. Jfr monografier af L. A. Meyer
(1909) och P. Lafond, "R. et Zurbaran" (1910).
C. B. N. (G-g N.)

Ribera y Fernandez [rive’ra i fema’ndeth], Juan
Antonio
, spansk målare, f. 1779 i Madrid, d. 1860,
var lärjunge till David i Paris och representerar
i Spanien sin lärares klassiska stil. R. målade
monumentala väggbilder, historiska kompositioner och
porträtt. R. är representerad i Pradogalleriet. Han
blef professor vid akademien i Madrid 1838 och
biträdande direktör för de kungliga samlingarna. -
Hans son Carlos Luis R. (ofta kallad Rivera),
f. 1812, d. 1891, var lärjunge till fadern och
P. Delaroche i Paris. Hans främsta verk äro
väggmålningar med historiska och allegoriska
kompositioner i Cortes’ palats i Madrid.
G-g N.

Ribes L., bot., ett släkte af fam. Saxifragaceæ,
underfam. Ribesioideæ, omfattande 127 medelstora
buskar med spiralställda, skaftade, handnerviga
och vanligen handflikiga blad utan stipler och
i knoppläget veckad skifva. Tornar eller taggar
finnas hos en del (krusbärsbusken). Blommorna,
som oftast sitta i klasar, ha öfversittande hylle,
äro vanligen små och samkönade, med 4-5 foderblad,
kronblad och ståndare. Frukten är ett enrummigt
mångfröigt bär. Hit höra i svenska floran krusbär,
måbär
och vinbär. Af släktet Ribes odlas allmänt i
våra trädgårdar flera utländska arter och varieteter
som prydnadsbuskar, t. ex. R. aureum, gullribs,
med gullgula blommor, på hösten röda blad och svarta
bär, R. sanguineum, rosenribs, med mörkröda blommor
och blådaggiga, svarta bär, båda härstammande från
Kalifornien, R. floridum med gröngula blommor
(Canada) och R. Gordonianum (R. aureum x R,
sanguineum)
med rödgula blommor. Frukterna
af R. aureum kunna användas till sylt.
O. T. S. (G. L-m.)

Ribesiaceæ, bot. Se Saxifragaceæ.

Ribesioldeæ, bot. Se Saxifragaceæ.

Ribhu (sanskr. rbhus, pl. rbhavas), ind. myt., är ett
gemensamt namn för tre väsen, Rhibhu 1. Ribhukshan,
Vaja och Vibhvan, söner af Sudhanvan och hörande till
den mytiska präst- och offrarsläkten Angiras. I den
faktiska litteraturen - i Rigveda äro 11 hymner egnade
R. - äro de snarast af halfgudomlig art; men det
kan icke råda något tvifvel om, att de ursprungligen
äro gudomsartade ktoniska väsen, som tänktes ha
att göra med fruktbarhet och årsväxt å ena sidan, å
den andra olika slag af konstfärdighet. Huruvida de
äro att betrakta som genier för de tre årstiderna,
är visserligen osäkert. De sägas arbeta året rundt,
hvarefter de hvila i 12 dagar i Solens bostad (de 12
skottdagarna vid vintersolståndet).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 18:59:57 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nfcc/0094.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free