- Project Runeberg -  Nordisk familjebok / Uggleupplagan. 23. Retzius - Ryssland /
1071-1072

(1916) Tema: Reference
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Rubens, Petrus Paulus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

må nämnas Sabinskornas bortröfvande i National
gallery i London, det egenhändiga porträttet af hans
förste svärfader Jan Brant, i Münchens pinakotek,
de utsökta, egenhändiga skisserna Nakna barn med
vindrufvor
och Kekrops’ döttrar finna Erichthonios
i Stockholms Nationalmuseum (den senare stående
nära Badande flickor i tyske kejsarens samling),
Landskap med Odysseus och Nausikaa, Landtgård vid
Laeken, Korsbärningen
i Bruxelles’ museum (egenhändig,
liksom skissen därtill i Amsterdams Rijksmuseum), Den
heliga familjen jämte den helige Frans
, två varierade
ex. i Metropolitan museum i New York och i Windsor,
af hvilka det förra betraktas som egenhändigt, Paris’
dom
i National gallery i London och Diana med nymfer,
öfverraskade af satyrer
i Berlins museum, den helt och
hållet egenhändigt målade, figurrika kompositionen
Flamsk kermess i Louvre, som både genom sin nästan
brutala liffullhet och sina koloristiska egenskaper
vida öfverträffar D. Teniers d. y:s framställningar
i samma genre, den i flera exemplar befintliga,
allbekanta Kärlekens lustgård (med porträtt af
mästarens fränder), af hvilka de i Pradomuseet
i Madrid och hos baron E. de Rothschild i Paris
otvifvelaktigt äro egenhändiga verk af mästaren,
under det att t. ex. det i Dresdens museum blott är
att betrakta som en ateljébild, Maria och Magdalena
begråtande den från korset nedtagne Frälsaren
,
i Louvre, Didos död hos Ch. de Beistegni i Paris,
i hög grad beundransvärda, storslagna och af stor
originalitet präglade naturskildringar, sådana som
Solnedgång i National gallery och Månsken hos mrs Mond
i London, Landskap med regnbåge och Landskap med kor,
i Münchens pinakotek, Slottsparken, med R. och Helene
Fourment i förgrunden och i bakgrunden mästarens slott
Steen, hvilket äfven förekommer på ett praktfullt
Landskap i National gallery, Infanten Ferdinand till
häst i slaget vid Nördlingen
i Pradomuseet i Madrid,
Heliga familjen, i Kölns museum, Dianas bad, förr
i en privatsamling i München, och Susanna i badet
i därvarande pinakotek. Vi äro nu inne på slutet
af 1630-talet och därmed på slutet af den store
mästarens alltjämt obrutna konstnärliga verksamhet,
som betecknas af bl. a. sådana mästerverk som Den
heliga familjen jämte helgon i ett landskap, Dianas
nymfer, öfverraskade af satyrer, Nymfer och satyrer,
Perseus och Andromeda
(efter R:s död fullbordad
af Jacob Jordaens), Diana och Callisto och den
liffulla Italiensk bonddans (fig. 8), samtliga i
Pradomuseet i Madrid, ett förträffligt landskap,
på grund af staffaget kalladt På hemvägen från
arbetet
, och allegorien Krigets fasor, båda i Palazzo
Pitti i Florens, det ståtliga själfporträttet i
kejs. hofmuseet i Wien och bilden af Helene Fourment
hos baron A. de Rothschild i Paris, Andromeda i
Berlins museum, De tre gracerna i Pradomuseet i
Madrid, Den heliga Cecilia i Berlins museum och
flera storslagna landskap, såsom det med Meleager
och Atalante
i Bruxelles’, med Filemon och Bauds i
kejs. hofmuseet i Wien, den senare målningen utförd
i samarbete med Lucas van Uden. – Nationalmuseum
eger, såsom af ofvanstående framgår, 8 af mästaren
egenhändigt utförda målningar; af de öfriga, honom där
förr tillskrifna taflorna, är en målad af G. de Crayer
och en af H. van Balen, under det att den större
"Susanna" torde vara en ateljékopia efter ett
försvunnet, i äldre tid graveradt original –
dylika bättre och sämre ateljébilder utfördes,
som redan nämnts, efter mästarens skisser af hans
talrika lärjungar, bland hvilka märkas Ant. van Dyck
(som ung), Joost van Egmont, Abr. van Diepenbeeck,
Cornelis Schut, Th. van Thulden och Er. Quellinus;
men därjämte samarbetade en hel rad själfständiga
mästare vid utförandet af R:s talrika dukar, som
han ensam omöjligt kunde hinna utföra, såsom Jacob
Jordaens för figurframställningar, Jan Brueghel,
Lucas van Uden och Jan Wildens i de landskapliga
delarna, Fr. Snyders, Adr. van Utrecht, P. de
Vos och Jan Fyt för djurframställningar – allas
detaljarbeten dock så uppgående i R:s anda, att de
kunde gå och gälla för hans egna verk. Drottning
Kristina egde i Rom 8 af henne där köpta arbeten af
R., hvilka senare kommo till hertigens af Orléans
samling och slutligen till England, såsom Scipios
ädelmod
(1836 brunnen i London), Tomyris och Cyrus
(en stor, från ex. i Louvre alldeles afvikande,
nu försvunnen komposition), Filopoimen igenkänd (i
större skala än skissen i Louvre), Venus återvändande
från jakten, Venus, begråtande Adonis’ död, Ganymedes
i Olympen
, m. fl. M. G. De la Gardie egde redan
1652 De tre gracerna nu i Nationalmuseum, som
har att uppvisa 5 utsökta originalhandteckningar
af R., flera intressanta, samtida akvarellkopior
efter hans landskap m. m. och en storartad samling
R.-gravyrer, utförda af den stab af kopparstickare,
som nästan uteslutande sysselsatte sig med att medelst
grafstickeln reproducera mästarens arbeten. – Under
sina sista år led R. af gikt, men var dock till sin
vid 63 års ålder inträffade död oafbrutet verksam,
utan att i sin konst visa någon afmattning. Han
efterlämnade en förmögenhet på ett par mill. åt sin
änka och sina barn i bägge äktenskapen. – R. är en af
de mest lysande uppenbarelserna i konsthistorien. Hans
oafbrutna framgångar både personligen och genom sina
arbeten, hans af lyckans sol städse belysta lefnad
verka som en saga, i synnerhet när man jämför dem
med de motgångar och det armod, som drabbade äfven
de störste bland hans stamfränder, de holländske
konstnärerna. Hans produktion var oerhörd – låt vara
att han icke som en Rembrandt egenhändigt utförde
alla sina arbeten, utan i stor skala betjänade sig af
medhjälpare –, idéerna, de grundläggande skisserna
voro dock hans, och öfver alla de verk, som lämnade
hans ateljé, sväfvade hans ande. Hans mångsidighet var
underbar. Som porträttmålare var han visserligen icke
någon af de störste: han var icke psykolog i egentlig
mening, och hans förmåga att individualisera var på
det hela taget ringa. Hans begränsning visar sig äfven
på andra områden: i hans religiösa bilder söker man
förgäfves en djupare innerlighet – de äro pompösa,
dekorativa och blodfulla skapelser, som tangera hans
praktfulla allegoriska och mytologiska skapelser;
men i de förra liksom i de senare framstår han
som den ypperste monumentalmålaren i norden, med
en frodig fantasi, som söker sin like, en kolorit,
som väl närmast erinrar om venezianernas, men dock
är hans egen – en storslagenhet och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 18:59:57 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nfcc/0588.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free