- Project Runeberg -  Nordisk familjebok / Uggleupplagan. 25. Sekt - Slöjskifling /
279-280

(1917) Tema: Reference
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sharks bay ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

279

Shaw

280

des 1878 till resident i Mandalay. Han författade
bl. a. A visit to High Tartary, Yarkand and Kash-gar
(1871) och A sketch oj the turki language as spöken
in Eastern Turkistan (Lahore, 1875).

Shaw [jå’J, Richard Norman S., engelsk arkitekt,
f. 1831 i Edinburgh, d. 1912, kom till London vid
16 års ålder, studerade vid akademien intill 1854
och därefter på kontinenten till 1856. S. utgaf
1858 Architeciural sketches from the continent. Han
började sin verksamhet som själfständig arkitekt 1863,
arbetade till en början i gotik, men återupptog
på 1870-talet "drottning Annas stil" och blef en
af banbrytarna för återuppväckandet af engelsk
renässans. Hans första byggnadsverk af betydenhet
var Leyes Wood i Surrey (1869 ff.) och i London
affärshuset New Zeeland chambers vid Leadenhall
street. Därefter följde en försäkringsbyggnad i
hörnet af S:t James och Pall Mall (med påverkan
af flandrisk arkitektur), vidare New Scotland yard
nära parlamentshuset - en robust studie i engelsk
anda .-, därefter Gaiety-theater, Piccadilly-hotel
m. fl. byggnader, som bidragit till den moderna
omgestaltningen af det yttre i flera delar af
London. Äfven betydande inredningsarbeten har
S. utfört. I sina landtbyggnader har han tagit
utgångspunkten i franska slott, belgiska rådhus
och engelsk renässans. Han följde här det uppslag,
som framför andra Webb gett. Uppgiften var i
främsta rummet den att skapa en modern borgerlig
byggnadskonst, bekväma, praktiska bostäder, där
rummens läge och gruppering bilda utgångspunkten och
där det yttre, som oftast göres helt enkelt, får rätta
sig efter det inre. S. har löst dylika uppgifter med
kraft och originalitet. Han och hans elever ha haft
stort inflytande på den nyaste byggnadsverksamheten
i England. S. blef ledamot af svenska konstakademien
1901. G-g
N. Shaw [Ja’], George Bernard, engelsk författare,
f. 26 juli 1856 i Dublin, där han vid femton års ålder
måste afbryta sin skolgång och ta anställning som
bokhållare, kom 1876 till London, där han under många
motigheter utbildade sig till författare. 1879-83
skref han fem längre prosaberättelser, af hvilka The
irrational knöt (1880; "Omaka", 1909), Love among
the artists (1881), Cashel Byron’s profession (1882;
senare dramatiserad under titeln "The admirable
Bash-ville") och An unsocial socialist (1883;
samtliga i billiga uppl. 1914) småningom letade
sig väg ut till obetydliga tidskrifter. 1884 slöt
han sig till Fabian society och deltog flitigt i
dess socialistiska agitation både som talare och
författare, lifligt påverkad af socialisten Sidney
Webb, utgaf 1889 en samling "Fabian essays" (tryckt i
mer än 40,000 ex.), där han själf medarbetade, och har
sedan ett par gånger uppträdt som social författare:
med ströskrifterna Fabianism and the em-

pire (1900), Socialism for millionaires (1901;
sv. öfv. 1915), The commnn sense of municipal tra-ding
(1904; nytryck 1908) och Fabianism and the fiscal
question (s. å.). En polemik från 1894, Socialism
and superior brains (sv. öfv. 1915), har sedermera
utgetts i bokform. Samtidigt med denna socialpolitiska
verksamhet, som upptog hufvuddelen af hans intresse,
arbetade han som tidningsman, en inkomst, hvartill han
fcrhjälpts af kritikern William Archer, skref 1885-83
i "Pall Mall gazette", 1888-90 i "Står", 18SO-94 i
"World" och 1895-98 i "Saturday review" S. skref
kritiker öfver konst, musik, teater, vitterhet och
vetenskap, bl. a. teologi, och utvecklade småningom
ett alltmer personligt uttryckssätt, fullt af epigram,
satir och paradox (hans teaterartiklar utgåfvos 1907
under titeln Dramatic opinions and essays). Med denna
hans kritik sammanhänga de två mycket uppmärksammade
arbetena The quintessence of Ib-senism (1891; 2:a
uppl. 1913) och The perfect Wagnerite (1898; 3:e
uppl. 1913), i hvilka han ifrigt och högst subjektivt
häfdade bådas betydelse. Mot Nordau, Ibsen- och
Wagner-fienden, skref han 1895 i "Liberty" The sanity
of art (i bokform 1908). Sitt dramatiska författarskap
började S. med Widowers’ houses ("Änklingars hus";
2 akter i ett slags samarbete med Archer 1885;
fullbordad 1892), som i likhet med nästa skådespel,
The philanderer ("Kurtisören"), är fylldt med ettrig
kritik af hyckleriet och de ekonomisk-sociala
förhållandena i nutidssamhället. Till formen äro
de långdragna diskussioner mea det minsta möjliga
af handling och förändring. S:s tredje drama, Mrs
W ärren’s profession (1894; "Mrs Warrens yrke";
uppf. 1908 i Stockholm), skildrande konflikten
mellan en ung, universitetsuppfostrad kvinna och
hennes moder, då den förra upptäckt den senares yrke,
bordellvärdinna, förbjöds först af teatercensuren,
men frigafs och visade sig vara sceniskt mycket
verksamt. När S. utgaf de två banden Plays
pleasant and unpleasant (1898; "Behagliga stycken
och obehagliga", 1907-08; de tre ofvannämnda bilda
senare delen) hade han likväl ej vunnit någon publik
i England. De fyra "behagliga" styckena, Arms and
the man (1894; "Hjältar", uppf. 1906 i Stockholm; mot
krigsromantiken, förlagdt till kriget mellan Serbien
och Bulgarien 1885), Candida (1894-95; uppf. 1908 i
Stockholm), ett psykologiserande äktenskapsdrama,
enaktaren The man of destiny (1895; "ödets man";
med Napoleon som hufvudfigur) och You never can
tell (1896; "Man kan aldrig \eta"; uppf. 1908 i
Stockholm), behandlande problem ur det moderna
fa-miljelifvet, slogo likväl småningom igenom,
framför allt tack vare sin blandning af komedi-
och farsbeståndsdelar och tendensernas mildring till
paradoxala samtalsutbrott. The deviVs disciple (1897;
"Djäfvulens lärjunge"; uppf. 1909 i Stockholm),
förlagdt till Nord-Amerika 1777 och utan tvifvel S:s
verkningsfullaste liksom traditionstrognaste stycke,
det delvis spexartade Ccesar and Cleopatra (1898) och
Captain Brassbound’s con-version (1899), en spännande
melodram, sammanfördes i tryck under titeln Three
plays for puritans (1900) och bidrogo starkt till
hans allmänynnest. Man and superman (1903; "Mannen
och hans öfverman"; uppf. 1908 i Stockholm), fram-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:01:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nfce/0156.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free