Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Skridt ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
nor med snedskuren spets: den vänsterskurna
ly-pennan samt de högerskurna to- och ato-pennorna,
den senare med uppåtvikt spets. Utan färg eller tusch
används mi-lyd-pennan, ett graverinstrument af stål
för intryckning af skrift i vax, koppar, mässing
eller stanniol. De nämnda skrifverktygen påminna i
fråga om principerna i märklig grad om forna tiders
(jfr Skrifmaterial). Litt.: Askenberg,
"Modern konstskrift" (1916).
Skrifkrita, kem. tekn. Se Krita 2.
Skrifkulan. Se Malling-Hansen och Skrif-maskin, sp. 1201-02.
Skrifkunnighet. Se Skrifkonst.
Skrifläsmetoden, det förfaringssätt vid den första
undervisningen, enligt hvilket inlärandet af läsning
förbindes med inlärandet af skrifning (se Ljudmetoden),
är framsprungen ur kritik af den urgamla
bokstafveringsmetoden. Denna, som kännetecknas dels
däraf, att den förknippar bokstafsfigurerna endast med
deras traditionella namn (be, äff, kå o. s. v.), ej
med de ljud, som de i språket företräda, dels däraf,
att läsandet af trycktyperna enligt densamma föregår
läsandet och frambringandet af skriftyperna. Ansatser
till en skrifläsemetod finnas visserligen hos
tidigare pedagoger, såsom Ratich, De Launay, Bell
och Lancaster, men dess egentlige upphofsman är
den bajerske prästen och skolmannen Johann Baptist
Graser (f. 1766, d. 1841), som 1817 yrkade, att
läseundervisningen, för att motsvara den naturliga
utvecklingen, borde grunda sig på skrifundervisningen
och sålunda antingen komma efter denna ("den rena
skrifläsemetoden") eller åtminstone först jämsides
därmed ("den blandade skrifläsemetoden"). Se vidare
Ljudmetoden, sp. 859.
Frv Brg.*
Skrifmaskin, en apparat, som ersätter handens skrifverksamhet
och framställer vanlig tryckstil. En modern
skrifmaskins beståndsdelar äro: 1) anslagsmekanism,
vanligen en tangentklaviatur; 2) typbärare, det
organ, hvarpå typen är fäst, utgöres af en typarm,
ett typhjul, en typcylinder, en typsektor;
3) mellanmekanism, som öfverför anslagsmekanismens
rörelse till typbäraren och består af drag-
l. tryckstänger, häfarmar, kugghjul o. s. v.;
4) pappersbärare, lagrad i en s. k. vagn l. släde,
är vanligen en gummivals, omkring hvilken papperet
lägges och hvarmed detsamma frammatas rad för rad
(radflyttning); 5) stegflyttning, som möjliggör
vagnens successiva förflyttning en bokstafsbredd i
radriktningen; 6) färgningsanordning, bestående af
färgdränkta band, kuddar eller rullar; färgbandet,
som måste ha automatisk rörelse för att till fullo
utnyttjas, placeras mellan typen och papperet,
öfriga anordningar så, att de färga typen, som sedan
själf afsätter färgen på papperet; 7) maskinellt
underordnade, men för det praktiska arbetet viktiga
delar, äro: klocksignal, som anger, då skriften
närmar sig slutet af raden; låsning af tangenterna,
då raden är fullskrifven; korrigeringsknappar:
för vagnens tillbakaflyttande successivt ett steg
(backtangent), marginalfrigörare; färgbandsomkastare,
tabulator för kolumnarbete etc.; marginalstoppare;
anordningar för olika radafstånd samt för papperets
riktande eller frigörande etc. Genom användning af
karbonpapper, lagda mellan de särskilda pappersbladen,
kunna samtidigt flera skrifvelser af samma slag
erhållas. Förloppet vid skrifningen är följande: vid anslagstangentens
nedtryckning fortplantar mellanmekanismen rörelsen
till typarmen, som erhåller en svängande rörelse mot
den papperet hållande gummivalsen. Genom det framför
tryckläget spända färgbandet aftryckes den typ,
som är fäst på typarmen. Fig. 1 visar
en typarmsmekanism i hvila och vid anslag mot
valsen. A anslagstangent, B mellanmekanism, C typarm,
D gummivals.
Fig. 1. |
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>