- Project Runeberg -  Nordisk familjebok / Uggleupplagan. 29. Tidsekvation - Trompe /
467-468

(1919) Tema: Reference
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Torsslow, Olof Ulrik - Torsslow, Sara Fredrik - Torsslow, Helfrid

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


stillsamt uppträdande, koncentrerade han sitt studium
på personernas karaktär och inre lif. Representativa
roller, där han nådde mästerskapet, voro i främsta
rummet Strozzi i "Strozzi och Martino", Richelieu
i Bulwers skådespel med samma namn, Bolingbroke i
"Ett glas vatten", Filip II i Alneris "Filip",
Macbeth och inom kcmedien Michel Perrin och Jovial. En
stridbar och oppositionell natur, sökte han vid denna
tid en möjlighet att bryta ned k. teaterns monopol,
trotsade sig till regeringens tillstånd att få
offentligt uppföra skådespel på Kirsteinska husets
teater (vintern 1841-42) och genomdref därigenom
monopolets faktiska upphäfvande och teaterväsendets
frihet. 1843 upplöste han sin trupp och ingick vid
Lindebergs året förut öppnade teater i Stockholm, som
han öfvertog och ledde 1846-54. Hans konstnärskap stod
nu på sin höjdpunkt; bland nya glansroller voro Lear,
Ludvig XI, Claude Frollo i "Ringaren i Notre-Dame",
kardinal Montalto i "Klostret Castro", Beaumarchais
i "Glavigo", den gamle Ludvig XIV i "Markisinnan de
Yillette", hertig Alfonso d’Este i "Lu-cretia Borgia",
Gustaf Vasa i "Solen sjunker", Axel Oxenstierna i
"Drottning Kristina" samt borgerliga karaktärsroller,
bl. a. titelrollen i "Läsarprästen". I gestaltbildande
förmåga, anslagets mäktighet och karakteristikens
skärpa intog han främsta platsen bland samtida
svenska skådespelare och namnes som Hjortsbergs
värdige efterföljare, ibland som dennes jämlike. Hans
förmåga att variera och individualisera, att uppgå
i sina typer och hålla dem åtskilda från hvarandra
liksom från sin egen personlighet prisas som
enastående. Som teaterledare var han mindre lycklig;
han var alls ej ekonom, uteslutande konstnär. Han
öfverlät Mindre teatern till Stjernström 1854,
uppträdde likväl fortfarande där till 1856, då han
återvände till den kungliga scenen, nu som scenisk
styresman, medverkade äfven som skådespelare, men fann
hvarken medhåll eller trefnad i sin nya ställning,
utan tog 1861 ånyo anställning vid Mindre teatern,
där han under de närmaste åren uppträdde i några
af sina gamla roller samt i några nya, hvaribland
Henrik IV i Shaksperes drama och Bazil i "Barberaren
i Sevilla". Då denna teater inköptes af k. teatern,
beslöt T. att för alltid lämna scenen. Som Michel
Perrin sade han publiken farväl 15 maj 1863. Han
lefde sedan i tillbakadragenhet.

T. var ej blott en högst mångsidig skådespelare;
hans begåfning sträckte sig äfven till litteratur
och bildande konst. Han var en flitig öfversättare
och bearbetare för teatern, skref äfven flera
originalskådespel - otryckta - af dessa uppfördes
strängt anonymt Marlborough och jakobiterna på
k. teatern 1856 och Ett försök (komedi på vers) -
likaledes anonymt - på Mindre teatern s. å. Den
sistnämnda mottogs af kritiken med mycket höga
loford. Som tecknare - h. o. h. oskolad - visade
T. mycken humor och stor förmåga att träffa det
karakteristiska hos personer (en skissbok med ett
30-tal laverade bilder från teatrarna o. a. eges af
Musikhistoriska museet, ett själf porträtt i miniatyr,
ungdomsarbete, af Nordiska museet). Se G. Nordensvan,
"Ur O. U. T:s lefnad" (i Sv. teaterhistoriska
samfundets årsskrift 1913 och "Svensk teater och
svenska skådespelare" 1917–18).

illustration placeholder

2. Sara Fredrika T., född Strömstedt, den
föregåendes hustru, skådespelerska, f. 11 juni 1795
i Stockholm, d. där 18 juni 1859, blef elev vid
k. teatern 1807 och aktris 1812. Hon gjorde sig till
en början bemärkt i glada roller och prisades som
"en espiégle af första ordningen", redde sig snart
äfven med roller i den högre komedien (Elmire
i "Tartuffe") och i dramat, där hon småningom
intog första platsen. Bland hjältinneroller i
klassiska och moderna dramer märkas Tilda i "Oden",
Amenaide i "Tankred", Virginia, Blanka, Ratibor
i "Herman von Unna", Elisabeth i "Maria Stuart",
Johanna af Montfaucon, drottning Kristina (dessa
omkr. 1820). Hennes område var "det höga. starka,
passionerade", hon uppträdde med imponerande
värdighet och omtalas som "sann, djup, skakande i
uttrycket", den mörka, starka rösten uttrycksfull,
deklamationen utmärkt. I komedien betecknas hennes
spel som fritt från öfverdrift, buret af "finhet,
uddighet och nyansering af utmärkt verkan". Bland
hennes nya roller omkr. 1830 vid k. teatern märkas
Elvira i "Skulden", Valborg i "Axel och Valborg",
grefvinnan Terzky i "Wallensteins död", donna Sol i
"Her-nani", lady Miljord i "Kabal och kärlek". Gift
1830, lämnade hon k. teatern 1834, uppträdde i sin
mans trupp på Djurgårdsteatern, i landsorten och
på Mindre teatern. Bland hennes glansroller från
detta skede var lady Macbeth, som hon utförde med
gripande styrka och "nästan förfärande natursanning",
Gudule i "Ringaren i Notre-Dame", Lucretia Borgia och
inom komedien "ma chére mére" i en dramatisering af
Fr. Bremers "Grannarna" och titelrollen i "Tant Bazu
eller Den högvälborna fiskköperskan". Såväl i tidens
intrigkomedier som i dess sensationsskådespel innehade
hon en hedersplats. Hennes framställning omtalas som
intelligent, stormande, lidelsefull; vissa roller
spelade hon likväl med lugn styrka och gripande
enkelhet. Hennes hälsa hade blifvit undergräfd af
det kringflackande teaterlifvet, och hon måste lämna
scenen 1851. "Våren 1853 uppträdde hon ett par gånger
i en af sina ungdomsroller i komedien "Den elaka
husbonden". Därmed var hennes konstnärliga bana afslutad.
– 3. Helfrid T., de föregåendes dotter, skådespelerska. Se Kinmansson 4.
– 4. Sten Harald T., den föregåendes broder, operasångare,
landskapsmålare, f. 10 febr. 1838 i Kristianstad, d. 7 dec. 1909
i Stockholm, var 1857–59 anställd vid K. teatern
som skådespelare och 1864–88 som sångare, i hvilken
egenskap han med framgång uppträdde i tenor- eller
barytonpartier af mindre maktpåliggande art. Bland
hans bästa sångroller må nämnas Horace i "Svarta

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:05:12 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nfci/0254.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free