- Project Runeberg -  Nordisk familjebok / Uggleupplagan. 32. Werth - Väderkvarn /
357-358

(1921) Tema: Reference
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Wifstrand ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

improviserade, bredt impressionistiskt hållna, de
senare mera monumentalt, formen energiskt uthamrad,
det väsentliga i karaktären starkt betonadt. Bland
dessa porträtt äro Obstfelder (1896, relief), målaren
E. Vigeland (s. å.), H. Ibsen (1901, Trondhjems
galleri), Björnstjerne Björnson (s. å., marmor,
Nationalgalleriet), S. Bugge (1902, Stockholms
Nationalmuseum), Oskar II, K. Hamsun, A. Garborg
(alla tre 1903), J. Lie (1904, jämte flera af dessa
i Nationalgalleriet), G. Heiberg (1905). Sistnämnda
år utfördes äfven den karaktärsfulla statyetten af
Asta Hansteen.

V:s formstil hade visat utveckling från naturalism
och impressionism till Donatello. I sina dekorativa
arbeten för Trondhjems domkyrka (1898 o. f.) lät han
sig påverka af gotikens anda och stränga stil utan
att likväl uppge något af sin kraftiga individualitet,
af känslans omedelbarhet och innerlighet (på korbågen
den korsfäste Kristus, Maria, Esaias m. fl. statyer
och reliefer, stuprännor af grotesk medeltida fantasi m. fl.). V. gaf
med dessa verk ett genialiskt tillskott till
domkyrkans konstnärliga innehåll och till samtidens
dekorativa konst. Han upptogs samtidigt af stora
monumentala uppgifter. Skissen till monument
öfver matematikern N. H. Abel (i brons i Stockholms
Nationalmuseum) blef vid utlyst täflan 1902 förkastad,
emedan den ej fyllde det uppgifna programmets
fordringar, men konstnären utförde ändå monumentet
i dess fulla storlek, hvarpå det uppställdes i
Slottsparken och aftäcktes 1908. Abel framställes
som en naken yngling, buren af två vinglösa manliga
gestalter i framåtflygande ställning - konstnären
har velat ge "en idealisering, en mytologisering af
geniet, andens segling genom rymden med blicken fäst
på aflägsna mål" (J. Thiis). Statyn af H. Wergeland
- stående, utmärkt karakteriserad, utförd med
kraftig realism - aftäcktes samma dag 17 juni 1908
i Kristiansand och i Fargo (Nord-Dakota). 1911
aftäcktes i Kristiania monumentet öfver tonsättaren
Nordraak. Här framställes musikens genius - med
Nordraaks drag -, som i en bergshåla spelar på ett
osynligt instrument, så att tonerna tyckas brusa
ut ur själfva fjället. S. å. aftäcktes i Kristiania
författarinnan C. Colletts staty. Samtidigt
arbetade V. på Roosevelts ryttarstaty för
Fargo. 1912 aftäcktes en staty af Tordenskjold i
Kristiania och 1916 en af Björnstjerne Björnson i
Bergen. S. å. uppställdes Ödlefontänen i Kristiania.

Jämte dessa monumentala arbeten har V. utfört
betydande konstverk i marmor, i brons och trä
("Kvinna", en mycket lofordad staty). Sedan ett par
årtionden tillbaka har han därjämte varit upptagen af
sitt mest omfattande alster, den ännu ej fullbordade
fontänen. 1899 hade han utfört en skiss, l m. hög,
till en fontängrupp: några nakna jättegestalter, som
gemensamt uppbära en väldig skål, från hvilken vattnet
skulle falla i strömmar. Konstnärens idé växte sedan
och tog mera omfattande form. 1906 utställde han en
modell i 1/5 storlek till en fontän, där medelpunkten
skulle utgöras af gruppen af männen med skålen. Denna
grupp skulle stå i en aflång bassäng med låg kant, och
denna kant, hvars utsida skulle smyckas af 60
reliefer, skulle uppbära 20 fristående grupper,
trädstammar och grenar med kronorna formade som mindre
skålar och mellan stammarna inkomponerade människor
af alla åldrar, män och kvinnor, gubbar, ungdom,
barn, hela lifvet i bilder i rikaste omväxling -
alla grupperna liksom bassängens reliefer i brons
(se fig.). Hela anläggningen skulle få en längd
af 19 m. och en bredd af 15. Kristiania kommun
beslöt s. å. att beställa det erbjudna konstverket
(bland privata deltagare i kostnaden voro äfven ett
par svenskar; E. Thiel gaf 50,000 kr.). Enligt V:s
plan skulle fontänen uppsättas på Eidsvoldsplatsen
framför Stortingsbyggnaden; senare föreslogs som
lämpligare plats sluttningen uppåt slottshöjden, där
Abelmonumentet står (detta skulle då flyttas). I
samband med sistnämnda uppslag framställde
V. ett förslag till en ytterligare utvidgning af
anläggningen: fontänen skulle placeras midt på en
stor plan, fyrkantig yta, omgifven af balustrader
och afslutad på framsidan af en terrass och en väldig
halfcirkelformig trappa, hela denna omramning prydd
med en mängd grupper af människor och djur i

illustration placeholder

Tre af bronsgrupperna till Vigelands fontän i
Kristiania.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 26 22:55:43 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nfcl/0203.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free