- Project Runeberg -  Nordisk familjebok / Fjärde upplagan. 2. Asura - Bidz /
737-738

(1951) [MARC] - Tema: Reference
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Bergman, Carl Johan - Bergman, Carl Otto - Bergman, Dan - Bergman, Erik - Bergman, Gustaf - Bergman, Gösta - Bergman, Hjalmar

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

737

Bergman

738

Bergman, Carl Johan, författare,
läro-verkslärare (1817—95). Han var 1859—89
lektor i latin och filosofisk propedeutik vid Visby
högre allm. läroverk. B. uppträdde tidigt som
vitter författare. Sin huvudsakliga betydelse hade
B. som geograf och hembygdsforskare. På detta
område utgav han bl. a. ”Gotlands geografi och
historia” (1870), ”Gotländska skildringar och
minnen” (1882) och ”Visby” (1885).

Bergman, Carl Otto, industriman (1828—
1901). Officer 1852, tog B. avsked som major
1881 och fick 1894 överstes titel. Han ägnade
sig tidigt åt industrien
som disponent 1860—
87 vid Bodträskfors
sågverk, vilket han
ryckte upp till ett av
Norrbottens största
företag. Då ett engelskt
bolag, som innehade
Gällivaregruvorna, ej
försvarat sina
inmutningar, inmutade B.
1886—88 hela
malmfältet, började dess
bearbetning 1888 och
var 1891—93
disponent vid ab.
Gälli

vare malmfält, som övertog gruvorna, sedan B.
1891 vunnit den ryktbara process han väckt mot
det engelska bolaget. 1881—83 och från 1889 var
B. led. av Första kammaren. B. var en av
märkesmännen i övre Norrlands utvecklingshistoria.
Han arbetade energiskt och framgångsrikt på att
förbättra kommunikationerna till lands och
vatten, och på samma gång han outtröttligt
verkade som industriman, uppsökte malm- och
mineral-fyndigheter o. s. v., vidtog han kraftiga åtgärder
för att höja och utveckla jordbruket och
boskapsskötseln i länet.

Bergman, Wilhelm Daniel (Dan),
lättmetall-expert (f. 1882 19/s), civilingenjör 1905, anställd i
flera år i aCnada och U.S.A. B. framställde 1916
—20 magnesium i egen firma i Trollhättan och
grundade 1919 en lättmetallfirma i Södertälje (nu
ab. W. Dan Bergman, Wedaverken), vilken han
innehade till 1943. B. har gjort en betydelsefull
insats som pionjär på lättmetallområdet i Sverige.

Bergman, Anders Erik Daniel, författare
(1869—1932), fil. lic., tidningsman; populär under
märket Dan som odlare av den korta, harmlösa
vardagshumoresken och som uppläsare. Han har
från 1899 utg. en mängd samlingar av humoresker
och ”Samlade berättelser” (1919 ff.).

Bergman, Gustaf, operaregissör (f. 1880
3/io), studerade sång i Milano. B. var som tenor
engagerad vid Hofoper i Berlin 1914—19 efter
att tidigare i samma egenskap ha tillhört andra
scener i Tyskland och i New York. Han var
1922—25 chef för Stora teatern i Göteborg, där
han med framgång nyuppsatte bl. a. ”Tannhäuser”,
”Låglandet”, ”Bohème” och ”Madame Butterfly”.
Därefter verkade han 1925—29 som förste
regissör vid Kungl. teatern i Stockholm och
iscensatte bl. a. ”Läderlappen”, ”Pelléas och Mélisande”
NF II — 24

och ”Turandot”. Senare anställd vid Städtische
Oper i Nürnberg, blev B. 1935 åter chef för
Göteborgs lyriska scen. B. har även varit
regissör vid Paramounts svenska inspelningar i Paris.
1939 bosatte sig B. i U.S.A., där han från 1944
är regissör vid Chicago-operan. Sedan 1928 g.
m. operasångerskan Kerstin Thorborg.

Bergman, Gösta Mauritz, teaterchef (f. 1905
31/i2), fil. dr 1946 och doc. i teaterhistoria vid
Stockholms högsk. 1947. Efter teaterstudier i
Tyskland, Frankrike och Ryssland var han 1930
—33 lärare vid Dramatiska teatern. 1934 blev
B. chef för Riksteatern. Han har utg. flera
teaterhistoriska studier och utövat en flitig
journalistisk verksamhet.

Bergman, Hjalmar Fredrik Elgérus,
författare (1883 19/9—1931 Vi). Student 1900, har
B., som långa tider vistats utomlands,
uteslutande ägnat sig åt författarskap. Hans första
böcker väckte föga uppmärksamhet, och hans debut
på scenen med skådespelet ”Fru Vendias kedja”
(uppf. 1908 i Stockholm) gick också ganska
obemärkt förbi. ”Savonarola” (1909), en figurrik
roman från renässansens Florens, vars kultur
och historia han studerat omsorgsfullt, var hans
första stora och mogna verk. Novellsamlingen
”Amourer” (1910), vars förnämsta berättelser ha
italienska motiv, stod ännu högre som psykologisk
djupborrning. Han övergick då till ämnen från
hembygden och började med ”Hans Nåds
testamente” (s. å.; dramatiserad, uppf. 1932 i Sthlm),
en cykel romaner från Bergslagen och
”Wadkö-ping”, en stad i Svealand, för vilken hans
födelsestad, Örebro, i mångt och mycket stått modell.
Till serien, vars olika delar bindas ihop mer el.
mindre genom att personer ur samma släkter
utgöra huvudfigurerna, höra vidare ”Vi Bookar,
Krokar och Rothår” (1912), ”Loewenhistorier”
(1913), ”Komedier i Bergslagen” (1914), ”Dansen
på Frötjärn” (1915), ”Knutsmässomarknad”
(1916), ”Mor i Sutre” (1917), ”En döds
memoarer” (1918), ”Markurells i Wadköping” (1919;
dramatiserad, uppf. 1931 i Sthlm), ”Herr von
Haneken” (1920), ”Farmor och vår herre”
(1921), ”Eros’ begravning” (s. å.), den i viss
mån självbiografiska ”Jag, Ljung och Medardus”
(1923), ”Chefen fru Ingeborg” (1924), ”Flickan
i frack” (1925), ”Jonas och Helen” (1926),
”Kerrmans i Paradiset” (1027), ”Lotten
Bren-ners ferier” (1928) och ”Clownen Jac” (1930)
— i några är skådeplatsen delvis förlagd utanför
Bergslagen. Romancykeln var från början
anlagd som släktkrönikor, ehuru den ej fullföljdes
så. Stoff och motiv hämtade B. i Stor
utsträckning från sina barndoms- och ungdomsminnen,
egna iakttagelser och andras berättelser men
behandlade materialet fullkomligt fritt. De
människor han skildrar äro till stor del sådana, som
försitta el. förspilla sitt livs lycka genom
tanklöshet, halsstarrighet, självbedrägeri, trots. Hans
persongalleri är mycket stort och omfattar alla
stånd och klasser. B:s personskildringar äro
hållna i en originell episk stil, vars outtömliga
uppfinningsförmåga och lysande, otvungna
berättarkonst ha ytterligt få motstycken i den svenska

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:13:21 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nffb/0461.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free