- Project Runeberg -  Nordisk familjebok / Fjärde upplagan. 7. Eugene - Frank /
633-634

(1951) [MARC] - Tema: Reference
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Florens

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

633

Florens

634

Stadsrörelsens mittpunkt är Piazza del Duomo,
och därifrån utstråla flera livliga handelsgator.
Piazzan omsluter dom och kampanil och, i sin
v. förlängning, den gamla dopkyrkan
(baptisteriet), tre av den florentinska konstens huvudverk.
Domkyrkan påbörjades 1296 — på en äldre
domkyrkas grund — av Arnolfo di Cambio,
fortsattes på 1350-talet av Francesco Talenti under
medverkan av en kommission framstående
konstnärer och kröntes på 1420—30-talen med kupol
över korpartiet av Brunelleschi; fasaden
utfördes först 1875—87. Den marmorklädda
kampa-nilen, från 1300-talet, påbörjades av Giotto och
färdigbyggdes av Andrea Pisano och Talenti;
märkliga skulpturarbeten smycka fasaderna. Det
åttasidiga, kupoltäckta baptisteriet är en
anläggning av obestämd ålder, kanske från 600-talet,
vars yttre och inre visa ombyggnader och
kompletteringar från 1100-talets slut till in på
1400-talet. Märkliga arbeten i F:s konsthistoria äro
de tre paren bronsdörrar till baptisteriet av
Andrea Pisano och Ghiberti. Åt s. från
domplatsen leder Via Calzaioli till Piazza della Signoria,
stadens historiskt-politiska och kommunala
centrum, i s. ö. begränsat av Palazzo Vecchios
fäst-ningslika murar och torn, i . vinkel däremot
Log-gia dei Lanzi; i öppningen mellan dessa
framträder den mäktiga fasaden av Palazzo degli
Uf-fizi, det forna storhertigliga ämbetspalatset,
Vasaris förnämsta verk, 1560—74. Palazzo Vecchio
uppfördes huvudsaki. omkr. 1300 av Arnolfo di
Cambio. Det 94 m höga tornets övre parti är
från 1400-talet, palatsets gård från 1400- och
1500-talen. Loggia dei Lanzi är från 1300-talets
senare hälft. Torget prydes av Neptunusbrunn
och ryttarstaty (Cosimo I). I ö. (vid Via del
Proconsolo) ligger Bargello, det forna Palazzo
<lel Podestå, grundlagt 1255. Åt s. v. leda trånga
passager till Ponte Vecchio, stadens äldsta bro.
Vad som framför allt ger dessa äldre delar
monumental karaktär är de enskilda palatsen från
den florentinska storhetstiden och första
storhertigliga tiden. Palazzo Spini (el. Ferroni), vid
Via Tornabuoni, från 1300-talets början, är
exempel på ett av de äldre gotiska palatsen,
Palazzo Strozzi, påbörjat 1489 efter Benedetto da
Maj anos ritningar och fortsatt av Cronaca,
anses vara ungrenässansens förnämligaste palats.
Ö. om San Lorenzo ligger Palazzo
Medici-Ric-cardi. På sydsidan ligger det majestätiska
Palazzo Pitti, det forna storhertigliga palatset,
anlagt på 1440-talet efter planer av Brunelleschi,
kompletterat med flyglar först på 1700-talet. De
nya, vida stadstomterna blevo under äldre tid
aldrig fullt utbyggda. Nu ligga där bl. a.
centralstationen, F:s lärdomskvarter med universitet,
kliniker o. s. v. De monumentala byggnaderna
inom detta område äro framför allt de stora
kloster- och kyrkoanläggningarna; i v. domini
-kanernas Santa Maria Novella, från 1200- och
1300-talen, ett av de äldsta helt genomförda
större gotiska byggnadsverken i Italien, med
renäs-sansfasad av Alberti och berömda
freskomålning-ar; i s. ö. franciskanernas Santa Croce, vars
fresker av Giotto och hans efterföljare äro syn-

Loggia dei Lanzi vid Palazzo Vecchio.

nerligen märkliga. Piazza della Santissima
An-nunziata n. ö. om domen, som omges av
märkliga byggnadsverk, ss. Brunelleschis
hittebarns-hus, och smyckas med skulpturer, är en av de
mest typiska öppna platserna från den italienska
renässansen. Kyrkan San Lorenzo n. v. om
domen, ombyggd flera gånger under medeltiden,
helt omskapad under 1400-talet, är kanske mest
bekant för Michelangelos Medicéergravar och
andra renässansmonument. Av övriga kyrkor
märkas Or San Michele (i stadens äldsta delar),
Santa Maria del Carmine och Santo Spirito
(på andra sidan floden). På kullarna utanför
F. åt s. ligger San Miniato al Monte, en
intressant basilika från 1 ooo-talet med huvudfasaden
beklädd med inkrusterad marmor.

Redan under 1300-talet framstod det
florentinska måleriet som det förnämsta; Giotto är
här centralpersonen, efterföljd under årh:s
senare del av bl. a. Orcagna. Medeltidsstilen med
sin ytmässiga behandling, sina klara färger och
sitt fromma uttryck bibehåller sig delvis till
1400-talets mitt, genom Lorenzo Monaco och Fra
Angelico. Men också i denna konst begynner
i F. en ny riktning vid 1400-talets början,
genom Masolino och Masaccio, vilkas fresker i
Capella Brancacci vid Santa Maria del Carmine
inleda den nya tiden. Det florentinska
tavelmå-leriet bragtes på ett högre plan genom Fra
Fi-lippo Lippi, skaparen av den sedermera gängse
madonnaframställningen. Han efterföljdes av sin
son Filippino Lippi samt av Botticelli, vilken
sistn. är den florentinska ungrenässansens store
mästare i måleriet, liksom Donatello är det i
skulpturen. En levnadsfrisk verklighetsriktning

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:15:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nffg/0405.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free