- Project Runeberg -  Nordisk familjebok / Fjärde upplagan. 11. Infektion - Karkkila /
745-746

(1951) [MARC] - Tema: Reference
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Jönköpings regemente - Jönköpings revir - Jönköpings tändsticksfabrik - Jöns Bengtsson - Jönsson, Anders - Jönsson, Bengt - Jönsson, Erik - Jönsson, Gabriel

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

745

Jönköpings revir—Jönsson

746

lands regemente). — Litt.: ”Kungl. Jönköpings
regemente 1623—1923. En minnesskrift” (1923).

Jönköpings revir, adress Jönköping, tillhör V.
distriktet och omfattar Angerdshestra, Mulseryds,
Månsarps, N. Unnaryds, Sandseryds,
Stengårds-hults och Örseryds samt delar av Byarums och
Ödestugu socknar i Jönköpings län och
Bjurbäcks, Habo och Gustav-Adolfs socknar i
Skaraborgs län.

Jönköpings tändsticksfabrik i Jönköping
grundades 1845 av Joh. Edv. Lundstcöm, ”den
svenska tändsticksindustriens fader”. I denna
fabrik tillverkades i början av 1850-talet f. f. g.
de berömda säkerhetständstickorna, som ”tända
endast mot lådans plån”. Fabriken övergick 1857
till Jönköpings tändsticksfabriks ab., vilket 1903
sammanslogs med andra tändsticksbolag till
Jönköpings och Vulcans tändsticksfabriks ab.

Jöns Bengtsson, ärkebiskop, se Oxenstierna,
J. B.

Jönsson, Anders, bildhuggare (f. 1883 30/i2).
J., som är född i Gärdslövs sn, Skåne, vistades
efter studier i München och Stockholm i Paris
1907—20, med avbrott för en vistelse i Florens
1914. 1910 hemsände han marmorgruppen
”Kyssen” och högg följ, år en ”Kvinnotorso” i vit
marmor (Malmö museum), båda starkt
influerade av Rodins stil. Redan ”Isbjörn” i marmor,
som utställdes vid Skånska konstnärslagets
jubileum 1912,
företedde en
självständigare, bredare form, och snart
utvecklades J :s
konst mot större
stränghet och
mäktighet.
Förändringen kunde
tydligt avläsas, då
J. 1921 visade ett
40-tal av sina
skulpturer på
Lil-jevalchs konsthall
i Stockholm, bl. a.
”Liggande
kvinnotorso” i fransk
kalksten (1919,
senare köpt till
Nationalmuseum) .

Starkast yppade sig [-arkaiseringsten-densen-]
{+arkaiseringsten-
densen+} i
kalkstens-figuren ”L’Huma-nité” (1917) och
i marmorgruppen

”Adam och Eva” (1917, Malmö museum). —
Bland J:s offentligt uppställda bronsarbeten
märkas ”Duschen” (1913) på Gustav Adolfs
torg, Malmö, den effektfulla fontänen
”Ele-menternas kamp” (1930) på Olskrokstorget,
Göteborg, ”Två generationer” (1937) vid
Brunnsviks folkhögsk., monumentalbysten av
Gustav V (1938) i Stockholms Stadion och
”Dan-serska” (1944) i Malmö stadsteater. Huggna i
granit äro de stora bysterna av P. H. Ling (1914,

Erik Jönsson: Vinterlandskap, 1936. Malmö museum.

Malmö idrottsplats) och Hj. Branting (1922,
Landsorganisationen) samt djurfiguren ”Nalle”
(1931, Göteborg).

Jönsson, Bengt, botanist (1849—1911), fil.
dr och doc. 1880, e. o. prof, i Lund 1899, prof,
i fysiologisk botanik där 1902, univ:s rektor
1909. Han har offentliggjort talrika värdefulla
avh. på skilda områden, särsk. inom växtanatomi
och växtfysiologi. På det praktiskt botaniska
området har J. utg. ett flertal skrifter över
frökontroll, ”Gagnväxter” (1910) samt jämte L. J.
Wahlstedt exsickat över svenska foderväxter.

Jönsson, Erik, målare (1893—1950). Efter
studentexamen i hemstaden Malmö studerade J.
på målarskolor i Stockholm 1915—17 och i
Köpenhamn 1917-—18 samt reste 1919 till Paris, där
han huvudsaki. kom att vistas fram till 1929.
J :s måleri från 1920-talet präglas av en
minia-tyrartad, hårfin detalj ering. Därtill kom ett
berättande och något naivistiskt fantasidrag.
Genreinslaget förknippades gärna med ett
gouache-liknande föredrag, t. ex. i de i småformat utförda
”skånska fantasier”, som J. började måla i Paris
1925, och det överfördes snart delvis till bilder
i gouache, ev. akvarell med täckfärg, men även
i oljefärg. J. är rikast företrädd i Malmö
museum, som äger ett 100-tal teckningar, många
gouacher samt i olja bl. a. ”Katedralen i
Char-tres” (1922), ”Vinterlandskap med
skridskoåkare” (1929), fantasibilden ”Järnvägsolycka” (s. å.),
”Gatan” (1934) och den koloristiska skissen
”Sprängskottet”. — Litt.: H. Hedemann-Gade,
”Från Skovgaard till Martin Emond” (1944),
”Skånsk konstrevy” (1945).

Jönsson, Gabriel, författare, journalist (f.
1892 18/7). J. är född i Glumslövs sn, Malmöhus
län, bedrev humanistiska studier vid Lunds univ.
1913-—17 och är sedan 1934 litterär medarbetare
och kåsör i Sydsvenska Dagbladet Snällposten.
J. debuterade 1920 med diktsaml. ”Flaskpost”
och har sedan utg. ”Årsringar” (1927), ”Mina
skepp” (1936), ”Kustland” (1941) och ”Himmel
och blandsäd” (1946) samt ”Skånska somrar”
(i935). en prosabok. J. har redigerat
”Skåne-historier” (1944) och ”Diktens Skåne” (1948)

Anders Jönsson: Kvinnotorso.
Marmor. 1911. Malmö museum.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:17:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nffk/0475.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free