- Project Runeberg -  Nordisk familjebok / Fjärde upplagan. 16. Nomader - Payen /
745-746

(1951) [MARC] - Tema: Reference
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Palestrina, Giovanni Pierluigi da - Palett - Paletå - Palgrave, Francis Turner - Tali - Palikao, Charles Cousin-Montauban - Palilali - Palimpsest

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

745

Palett—Palimpsest

746

samt därefter till 1571 vid Santa Maria
Mag-giore. Efter Animuccias död blev han
kapellmästare vid Vatikanen. Hans kompositioner blevo
allt vidare kända. Den profana madrigalstilen
omdanade han i sin anda till ”kyrklig madrigal”.
Mest berömda blevo P:s mässor, däribland
”As-sumpta est Maria” och ”Marcellusmässa”
(skriven för påven Marcellus H). I övrigt skrev han
motetter, bland vilka kunna nämnas ”Surge
illu-minare” och ”Super flumina Babylonis”. Även
ett ”Stabat mater” för två körer uppföres ofta
ännu. Sin måhända största berömmelse fick P.
genom de recitativiskt (i fyrstämmig sättning)
hållna ”Improperia” (1560) och ”Jeremias
lamen-tationer” (1588). P. räddade den flerstämmiga
tonkonsten vid gudstjänsten. Vid Tridentinska
mötet hade man börjat ivra för den enstämmiga
sången och avskaffande av all flerstämmig
musik inom kyrkan. Det genomdrevs dock, att tre
flerstämmiga mässor skulle uppföras i Vatikanen
som prov (1565). Av dessa gjorde
”Marcellus-mässan” ett gripande intryck och blev i ett
påv-ligt brev förklarad vara mönstret för
flerstämmig kyrkomusik i ren anda. — P:s polyfona stil,
sådan den framträder i mässor, motetter, hymner
m. m., är ädel och värdig. Han ernår
enastående verkan genom motsatsen mellan rent
homo-fon ackordisk sång och konstnärlig kontrapunktik.
En stor vikt lägger han vid själva stämningen,
varigenom hans musik alltid får en viss mystik
över sig. — En samlad uppl. av P:s verk utgavs
på Breitkopf & Härtels förlag 1862—1903. —
Litt.: E. Schmitz, ”P.” (1914); K. Jeppesen,
”Palestrinastilen” (1923; ty. uppl. 1925); C.-A.
Moberg, ”Kyrkomusikens historia” (1932).

Pale’tt, oval el. rektangulär skiva av trä,
porslin el. metall, på vilken målaren upplägger sina
färger. P. är vanl. försedd med hål och urtag
i kanten för bättre grepp med tummen.

Paletä (fr. paletot). 1) Herrytterrock. — 2)
Ett streichgarnstyg av samma beredning och
användning som melton men finare och lättare samt
helt svart.

Palgrave [pädgréiv], Francis Turner,
engelsk skald och kritiker (1824—97), prof, i
poesi vid Oxfords univ. Genom sin med
mycken urskillning sammanställda och vitt spridda
antologi — ”Golden treasury of English songs
and lyrics” (2 bd, 1891—97) — bidrog P.
väsentligt till den litterära smakens uppodling.

Päli, ”text”, ”kanonisk text”, en ålderdomlig
medelindisk dialekt, på vilken de sydliga
buddis-ternas kanon, Tipitaka (se Tripitaka), och den
därmed sammanhängande, på Ceylon författade
litteraturen är skriven. P., som inom sig
uppvisar äldre och yngre skeden, är ett utpräglat
litteratur-(konst-) språk och har som sådant
upptagit element ur olika indiska dialekter. Det
måste dock ytterst bero på en dialekt från någon
bestämd del av Indien, enl. nyare forskning det
centrala Indien.

Om den kanoniska pälilitteraturen se Tripitaka.
Den utomkanoniska består framför allt av
omfångsrika kommentarer till kanon, de viktigaste
författade av Buddhagho§a. Vidare märkas de

båda versifierade krönikorna Dipavamsa och
Mahävamsa, den teologisk-filosofiska dialogen
”Milindapanho”, grammatiska verk av Kaccäyana,
Moggalläna och Aggavamsa, berättelsesamlingen
”Rasavähini” av Vedehathera, ordböcker,
versifierade helgonlegender m. m. — Litt.: W. Geiger,
”Päli. Literatur und Sprache” (i ”Grundriss
der indo-arischen Philologie”, 1:7, 1916); en
omfattande p.-ordbok är f. n. under utg. av D.
Andersen, H. Smith och H. Hendriksen (”A
cri-tical P. dictionary”, 1924 ff.).

Palikao [-kaå’], Charles Cousi n-M o
n-tauban, greve av Palikao, fransk militär (1796
—1878). Han blev 1859 chef för en fransk
expedi-tionskår till Kina, där han slog kineserna bl. a. vid
Palikao, intågade i Peking och framtvang en för
kineserna förödmjukande fred 1860. Illa
beryktad blev hans hänsynslösa plundring av det
kejserliga sommarpalatset Yuenming-yuen. 9 aug.
1870 blev P. konseljpresident och krigsminister.
Han vidtog energiska åtgärder för att stärka
Frankrikes militära position men yrkade på
undsättande av Metz, genom Mac Mahon, vilket
misslyckades, och blev härigenom indirekt skulden
till Sedankatastrofen.

Palilali (av grek. pa’lin, åter, och lalei’n, tala),
sjukligt upprepande av ett el. flera ord, framför
allt vid organiska nervsjukdomar i hjärnan.
Samma fenomen i fråga om satser el. hela meningar
benämns palinfrasi.

Palimpse’st (grek. pali’mpseston, av pa’lin, åter,
och psèn, skava, skrapa; lat. cödex
rescrip-tus), pergament el. annat skrivmaterial, där man
utskrapat den första skriften för att ersätta den
med en ny, ett särsk. i forntiden och tidigare

Palimpsest.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:20:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nffp/0479.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free