- Project Runeberg -  Nordisk familjeboks månadskrönika / Första årgången. 1938 /
8

(1938-1939) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 1. Januari 1938 - Festspelen i Bayreuth. Till 100-årsminnet av Cosima Wagners födelse, av Bertil Carlberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BAYREUTH

Cosima Wagner, vid mitten av 1860-talet.

München, och mellan den store konstnären
och hans kunglige beskyddare uppstod ett
varmt vänskapsförhållande. Men Wagner, som
alltid bragte lidelserna i svallning, varhelst
han uppehöll sig, väckte snart en storm av
ovilja mot sig i München, emedan han påstods
utöva ett skadligt inflytande på konungen och
dennes regeringsåtgärder. Inför det alltmer
tilltagande hatet nödgades Wagner lämna
landet. Även denna gång tog han sin tillflykt till
Schweiz och slog sig ned i Villa Tribschen
vid Vierwaldstättersjön i närheten av Luzern.
Här följde nu en tid av fruktbart konstnärligt
arbete, under vilket tonsättningen av den
väldiga tetralogien nalkades sin fullbordan. Över
huvud taget måste man säga, att
Nibelungen-ringens tillblivelse erbjuder ett av de mest
imponerande exempel på uthållig konstnärlig
viljekraft, som historien känner.

Vid denna tid inträffade också en förändring
i Wagners liv, som fick den största betydelse

ej blott för honom själv utan även för hans
verk och dess framtid. Wagners äktenskap
med skådespelerskan Minna Planer hade ej
varit lyckligt, och under senare år hade
makarna levat skilda åt. När Minna dog i Leipzig
1866, hade Wagner redan funnit en
förståelse-full, uppoffrande och för honom oumbärlig
ledsagarinna i den unga Cosima von Bülow,
dotter till Franz Liszt och grevinnan d’Agoult
och gift med pianisten och dirigenten Hans
von Bülow. När hon några år senare skilde
sig från denne för att ingå äktenskap med
Wagner, fjärmade detta naturligtvis de båda
konstnärerna från varandra men vållade ingen
öppen fiendskap. Cosima, som var född
juldagen 1837 — alltså för jämnt hundra år
sedan —, var en ovanligt rikt utrustad kvinna,
konstnärligt begåvad, praktiskt klok och i
stånd till en obegränsad hängivenhet och
självuppoffring. Främjandet av Wagners verk och
underlättandet av hans arbete blev för henne
en helig uppgift, åt vilken hon vigde alla sina
krafter. Hon kom att överleva sin make i 47
år och förblev, så länge krafterna det
med-gåvo, outtröttligt och pietetsfullt verksam för
Wagnersaken.

I sinom tid mognade Wagners teaterplaner
och togo fast gestalt. Hans önskan att skaffa
sin konst ett eget hem fick ytterligare näring
genom konung Ludvigs tilltag att mot
mästarens bestämda vilja föranstalta
separatuppfö-randen av »Rhenguldet» och »Valkyrian» i
München. Det gällde närmast att finna en
lämplig plats för den tillämnade
festspelsteatern. Wagners tankar föllo på den lilla staden
Bayreuth i Oberfranken, vilken tycktes honom
erbjuda den avskildhet och det lugn, som han
önskade. Vid besök i Bayreuth år 1871 fann
han staden motsvara förväntningarna och
lyckades intressera stadsmyndigheterna för sina
planer. Det gällde nu att anskaffa de 900,000
mark, som erfordrades för att föra företaget i
hamn. Upprop utsändes, och s. k. patronats-

8

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:25:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nfm/1938/0016.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free