- Project Runeberg -  Nordisk familjeboks månadskrönika / Första årgången. 1938 /
329

(1938-1939) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 5. Maj 1938 - Hallwylska museet. Ett svenskt hem av hög standard från 1800-talets slut, av Johnny Roosval

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

HALLWYLSKA MUSEET

kände bjällror. Det är det för holländarna
kära motivet musicerande barn, känt från Jan
van Eyck i Gentaltaret, Lucas van Leyden,
Frans Hals och Rembrandt.

I det svenska måleriet märkes bland äldre
verk ett signerat Ehrenstrahlsporträtt av Per
Brahe d. y. Eljest dominerar inom den svenska
avdelningen de nyare släktporträtten. Julius
Kronberg har nått särskilt högt i skildringen
av makarna von Hallwyl och av grevinnans
moder, fru Kempe, född Wallis. Bland de yngre
familjeporträttens konstnärer se vi en Nils von
Dardel, som målat Rolf de Maré, grundaren
och ledaren av Les Ballets Suédois i Paris och,
senare, av den vetenskapliga institutionen
Archives Internationales de la Danse. Efter
Julius Kronbergs död målades de unga nya i
släkten av Kronbergs lärjunge Nils Asplund.

Men icke endast som porträttör utan över
huvud var Julius Kronberg den förhärskande
figuren i husets måleri, producerande
plafonder och dörröverstycken m. m. (bild 4 och 8)
och givande råd vid förvärv av äldre konst.

Galleriet av äldre släktporträtt från 1500—
1800-talen, som så vackert pryder stora
trappuppgången, bestod ursprungligen av
schweiziska original. Dessa flyttades dock av pietet
mot släktens hemland till Hallwylrummet i
Schweizerisches Landesmuseum i Zürich,
sedan dock samtliga av Kronberg eller under
hans inseende blivit kopierade.

Den viktigaste delen av
målningssamlingarna hänger i en vacker överljussal i
vindsvåningen. Detta utrymme var från början endast
en vanlig vind. Då palatset 1898 den 16 maj
mottog byggherrskapet, pryddes det visserligen
redan av en betydande samling gamla tavlor,
men alla dekorerande salongernas och
gästrummens väggar. När beståndet växte, måste
vindsvåningen inredas till särskilt galleri.
Alltjämt har man dock att söka många av de
vackraste dukarna runtom i hela huset.

Däruti kommer just detta museums särskilda

Bild 3. Musicerande barn av Hendrick Coster.

karaktär fram. Det bevarar den enskilda
samlingens karaktär av bostad med skrupulös
noggrannhet: därför märka vi ingen konsthistorisk
gruppering, utan 1600-talet samsas med
Kronberg och Dardel. Man skulle knappast vänta
denne sistnämnde modernist i en samling av
så konservativt kynne, men han finns där och
var mycket omtyckt av herrskapet. Han är
representerad med två tavlor, utom det redan
nämnda porträttet.

Skulpturerna äro mindre i siffertal, kanske
därför att palatsets ägare menade, att
skulpturen skapas för en bestämd plats, helst för en
fast funktion i en arkitektur. Sålunda har
redan vid husets bygge Gusten Lindberg
bidragit med reliefer i marmor och statyer i
brons, under det att senare fru Ellen Roosval,
f. von Hallwyl, skapat en smidig dansgrupp

329

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 21 19:03:10 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/nfm/1938/0353.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free