- Project Runeberg -  Nordisk familjeboks månadskrönika / Andra årgången. 1939 /
22

(1938-1939) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 1. Januari 1939 - Karpatorutenien och dess bergsstammar, av Gustaf Bolinder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KARPATORUTENIEN

bronsåldersornamentik, men många
inflytanden ha gjort sig gällande, bl. a. från Ungern,
varigenom blommotiv införts och färgvalet
förändrats — tyvärr icke alltid till det bättre. 1
formgivningen kan här, som i textilkonsten,
gammal kaukasisk påverkan spåras. I äldre
tid var bergsfolkens keramik utmärkt
vacker. Kakelugnarna äro dekorerade med
bilder, som i viss mån utgöra en motsvarighet till
våra allmogemålningar. Dem kan man dock
numera endast studera på museerna. •—• Dessa
antydningar om folkkonsten må vara
tillräckliga för att visa bergsstammarnas begåvning i
detta avseende.

I de säregna träkyrkorna, som passa så
väl in i landskapet mellan imponerande
skogbevuxna höjder, finnas också vackra prov på
konsthantverk. Dekorationsdetaljerna i dessa
tempel kunna väl icke direkt räknas till
allmogeslöjden men äro dock utförda av folkliga
konstnärer. Det skulle föra för långt att
närmare ingå på kyrkornas stil. De äro uppförda
av liggande bjälkar, knuttimrade och utgöras
av sammanbyggda hus, vilka ej ha väggar mot
centrum. En korsformig grundplan, som i övre
Theissdalen, uppnås genom att man
sammanbygger fem hus. Längre västerut uppfördes
templen i tre avdelningar över varandra (s. k.
pagodtyp). Rysk kyrkokonst, ungerska basilikor,
barock och gotik ha influerat stilen. Kyrkorna
äro försedda med höga spåntak och, liksom
boningshusen, med öppna gallerier. Ehuru de
ukrainska kyrkorna ha sina speciella drag, kan
man följa den spåntäckta träkyrkotypen utmed
Karpaterna västerut och ända till Böhmen.
Bergsborna tillhöra huvudsakligen den
ortodoxa eller den grekisk-katolska, unierade
kyrkan. Karpatorutenema äro i alla avseenden
konservativa. Ehuru både förut och nu
underkastade rätt civiliserade länders lagar, ha de
segt fasthållit vid sin sedvanerätt. Ett dråp
anses under vissa omständigheter vara be-^
rättigat, t. ex. som hämnd mot den som

flyttar en inhägnad till förfång för andra.
Att utsätta barn, då hungersnöd råder,
betraktas ej straffbart, och fosterfördrivning är
tillåtlig. Den torde dock sällan praktiseras,
eftersom varje kvinna, gift eller ogift, enligt
här rådande uppfattning bör föda barn — för
barnlösa kvinnor finnas de mest ruskiga straff
i livet efter detta. Full erotisk frihet råder före
äktenskapet. Det anses t. o. m. som synd av en
kvinna att försaka umgänge med män, och att
en img flicka skulle vilja bevara sin
jungfrudom anses närmast kuriöst. Icke heller i
äktenskapet är man så noga med troheten.

Övertro och vidskepelse av alla slag frodas
rikligen hos dessa folk. Att öva förhäxning
anses som ett så svart dåd, att döden är ett
lindrigt straff. Demoner, troll, sjö- och
skogsrån, vampyrer, som suga människors blod, och
allehanda andra väsen göra naturen osäker.
Demonerna hålla till under jorden, varifrån
de komma upp och ställa till olyckor och
obehagligheter. Naturandarna förblandas
numera ofta med kristendomens djävul.
Självmördare, odöpta barn och de, som dött genom
förhäxning, hemfalla åt honom.

Man måste på alla sätt söka skydda sig mot
demonerna, och olika magiska riter och medel
tillgripas därvid. Kloka gubbar och
gummor äro mycket anlitade för sådana ändamål,
liksom när någon insjuknat — vilket också kan
bero på förhäxning. Även där läkare finns,
anlitas han ofta först när det är för sent.
De kloka bota med besvärjelser och magi men
också med mediciner, ej sällan sammansatta av
de mest ruskiga ingredienser. Växtdekokter
brukas dock även. Kärleks- och vädermagi
utövas av de kloka, vilka dessutom förutsäga
framtiden och anses kunna bringa ofärd över
andra. De ha också bäst reda på huskurer för
djur. När boskapen drives ut på våren, vilket
alltid sker på en bestämd dag i början av maj,
får den genomgå magiska reningsriter, vid
vilka eld och vatten komma till användning.

22

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:25:41 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nfm/1939/0032.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free