- Project Runeberg -  Nordisk familjeboks månadskrönika / Andra årgången. 1939 /
226

(1938-1939) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 4. April 1939 - Var låg Golgata? Är klippavsatsen i Den heliga gravens kyrka historisk? av Anton Fridrichsen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

GOLGATA

JERUSALEM

au temps de tfésua-Christ

LaPok

JJ!

Plan av Jerusalem på Jesu tid. Herodes’ palats låg
vid den nuvarande Jafaporten. Den prickade linjen
markerar den nuvarande stadens gräns.

straff förbjudet för alla judar att beträda
Jerusalems område, och på ruinerna anlades en helt
ny stad, en romersk militärkoloni, Aelia
Capito-lina, med gator och torg i romersk stil och med
helgedomar vigda åt romerska och grekiska
gudomligheter. Tempelplatsen omgestaltades
till en offentlig öppen plats i hellenistisk stil,
mitt på den uppställdes en kolossalstaty av
kej-sar Hadrianus, och ett tempel för Jupiter
Capi-tolinus intog det gamla Jahvetemplets plats.

Det var då Jerusalem fick det läge, som det
i huvudsak har ännu i dag. Tidigare hade
staden haft en helt annan karaktär och placering
i terrängen. Gamla staden i det nuvarande
Jerusalem ligger uppe på en platå, som i söder
och öster begränsas av två djupa dalgångar,
Hinnoms dal och Josafats dal, vilka förena sig

nere under stadens och tempelplatsens sydöstra
hörn. De långa sluttningarna ned mot dessa
dalgångar äro nu till största delen obebyggda. Men
på Jesu tid låg kärnan av Jerusalem just på
dessa sluttningar och ned mot dalbottnen. Det
äldsta Jerusalem låg nämligen på den smala
sporren »Ofel», som skjuter ned mellan de två
dalarna, söder om tempelplatsen. Därifrån hade
staden vuxit ut mot söder och väster. Romarna
drogo bebyggelsen upp på platån och läto den
breda ut sig mot norr och väster, och där uppe
ligger den i dag, omgiven av murar, uppförda av
en turkisk sultan på 1500-talet.

Under dessa omständigheter måste man undra
huruvida det kan vara möjligt att efter så många
och radikala omvälvningar i stadsbilden
konstatera var den kulle låg, där Jesus från Nasaret
dog på korset för 1900 år sedan. Hur mycket
får man tro på det Golgata, som visas i Den
heliga gravens kyrka?

Står man innanför den nuvarande Jafaporten
i västra delen av staden, befinner man sig på
historisk mark. Här möter ögat mäktiga
murmassor i de s. k. Davidstornen, vilka stå kvar
efter det palats konung Herodes den store lät
uppföra åt sig. Här residerade den romerske
landshövdingen Pontius Pilatus, som efter ett
kort förhör dömde Jesus till döden. Och
härifrån satte sig det sorgliga tåget i rörelse mot
avrättningsplatsen, med de tre dödsdömda och
hudflängda delinkventerna i spetsen, stapplande
fram under bördan av de tunga korsbjälkarna.
Vägen från Jafaporten till Gravkyrkan och dess
Golgata är icke lång, knappast mer än en halv
kilometer. Denna väg har en helt annan
sträckning än den s. k. via dolorosa med dess
»stationer», som utgår från tempelplatsens nordvästra
hörn och går fram till Gravkyrkan. Denna
»lidandesväg» har intet med den historiska
verkligheten att göra utan är helt och hållet
apokryfisk.

Till grund för denna sträckning av via
dolorosa ligger nämligen den felaktiga föreställ-

226

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:25:41 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nfm/1939/0246.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free