- Project Runeberg -  Nordisk familjeboks månadskrönika / Andra årgången. 1939 /
605

(1938-1939) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 9. Oktober 1939 - Hemslöjd och konsthantverk i Marocko, av Gustaf Bolinder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MAROCKAN SK HEMSLÖJD

industri, som utmärkes av oglaserat gods,
dekorerat i sobra färger, brunt, svart och
röd-aktigt, och ofta med pittoreska former. Man
framställer träkolsbäcken, hela teserviser och
tvättuppsättningar för bordet (morema äta ju
med fingrarna och tvätta därför händerna
under och efter måltiderna). Dessa kärl är o
bräckliga och föras sällan norrut, varför man
inte ser dem i sukerna (basarerna) i de större
städerna, där den glaserade keramiken från
Fez och Safi dominerar.

Hantverkarna hålla i Marocko till i små
öppna bodar, sä att man lätt kan studera dem
under arbetet. Silversmederna betjäna sig av
mycket enkla och mycket små redskap. De
sitta på marken med korslagda ben och sitt
miniatyrstäd framför sig och en liten koleld
vid sidan. Det är ett knåpgöra att förfärdiga
de finare smyckena. Vissa detaljer liksom
enklare ringar t. ex. gjutas i små sandformar.

I storstädernas suker saluföras glaserade
kärl av flera slag, vilka alltid uppges komma
från Tafilelt i ökenområdet öster om Sous.
Det är bl. a. grönglaserade, enkla men vackert
formade oljekrukor och polykroma skålar, s. k.
pannkaksfat. Dessa kärl äro gamla men ha
aldrig tillverkats i Tafileltoasen utan i Fez.
En gång i tiden ägde stark export av sådana
kärl rum från den åldriga huvudstaden, landets
främsta keramiska centrum, ned till öknen. I
Fez finns ingenting kvar av denna keramik —
den reexporteras nu från södern.

Från öknen bege vi oss upp i Höga Atlas,
där chleuh-berbema bo. Det är huvudsakligen
textilierna, som gjort hemslöjden i dessa
himmelssträvande berg ryktbar. De originella och
vackra mattorna från Glaoua och
Ait-Ouaouz-guit, vilka äro mycket lätta och ha vacker
lyster och vilkas färgställningar och mönster,
ofta på svart botten, äro säregna, stå numera
högt i ropet. Mattorna knytas för hand.
Överallt i städerna och på landsbygden träffar man
på de uppställda mattknytningsramama. Fram-

för varje sådan äro vanligen tre, fyra, fem
infödingar, ofta barn, sysselsatta med att knyta
garnet vid varpen. Berberna här använda
svarta djellaba, kåpor, prydda med jättelika

Marockanska dolkar.

ögonformade, rödaktiga figurer och
mångfär-gade broderier. Dessa äro egenartade och
vackra plagg och stå högt i pris. Ögonfiguren
tjänar som amulett och skyddar bäraren för
faror bakifrån.

Man kommer numera lätt över
Atlasbergen per bil; karavanvägen genom något
pass använder en europé knappast. Norr
om Höga Atlas på högslätten och oasen
El-Haouz ligger storstaden Marrakech, ur
konst-hantverkssynpimkt känd för sina läder- och
metallarbeten. Till de broderade tofflor och
väskor, som av gammalt tillverkats här, komma
numera läderkuddar. Dessa göras uteslutande

605

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:25:41 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nfm/1939/0645.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free