- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia under 19:de århundradet /
24

(1900) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

NITTONDE ÅRHUNDRADETS KONST.

anda än hvad Gainsborough och lians samtida förmått, och till de franska
representanterna för det intima landskapet.

Reynolds och Gainsborough äro långt ifrån de enda af måleriets förnyare
i England vid denna tid. Lawrence och ännu mera skotten Raeburn inom
porträttområdet, Morland främst inom genren, West och Copley i
historiemåleriet ha sin betydelse. I århundradets slut är Constable en otillfredsstäld
sökare efter uttryck för det han ser i naturen, och solstrålarnas lek bland
dimmorna öfver Thames föda i Turner den store ljus- och luftmålaren.

Vi som se denna tids
konstalstring på ett visst
afstånd och öfversiktligt,
vi spåra där en jämn och
följdriktig utveckling, som
pekar fram mot de
områden, som i det följande
århundradet skola bli de
mest framträdande. Utan
att man kan påpeka en
direkt påverkan från ett
land till ett annat äro
ansatserna, hur sinsemellan
olikartade* de än kunna
vara, riktade mot ett och
samma mål: mot försök
till en rättfram, okonstlad
naturåskådning, en öppen
blick för lifvet och
människorna. Det samtida
lifvet fick i olika länder sin
förklarade spegelbild i
konstverk, som visserligen kunde
vara af olika halt, men
som voro sedda med sin
egen tids blick och
utgjorde uttryck för dess
vilja och dess konstnärliga förmåga. Det dagliga lifvet, det eleganta och det
borgerliga, afspeglas i tidens rika illustrationskonst liksom i dess
småmål-ningar, och äfven inom detta område skönjes smakens och stilens förändring
— jämför teckningar af Hogarth, af Lafrensen, Moreau le Jeune, Chardin,
Chodowiecki, det nordtyska borgerliga hvardagslifvets pålitliga skildrare.
Den landtliga genren i holländsk anda har fått en fristad i Englands konst,
och 1800-talets historiemåleri har redan där sina direkta föregångare. I
Spanien är Francesko Goya typen för modernt temperament och för hänsynslös
individualism och bildar en af utgångspunkterna för det moderna måleriet.

24

HOUDON: VOLTAIRE, (Marmoretaly i Thealre Francais’ foyer, Paria.)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:37:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngbildande/0032.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free