- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia under 19:de århundradet /
34

(1900) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

NITTONDE ÅRHUNDRADETS KONST.

»en hjältes staty är en lektion i mannamod, en vis mans bild en lektion i
moral». Konsten måste pånyttfödas liksom samhället, den får ej vara flärd
och lyx, den skall tjäna det allmänna och måste naturligtvis då också rätta
sig efter sin herskares vilja.

Konstbeskyddande var den unga republiken, om ock under vissa dess
skeden konstvänligheten tog sig originella uttryck, sådana som att man förstörde
kyrkliga monument, därför att de tillhörde kungagrafvar. Det fans intet
heligt för detta släkte, som till och med —- tog bort kung och drottning ur
kortleken. Mera inkonsekvent var, att man hämmade konstindustrien, som
onekligen i främsta rummet arbetat för öfverklassen. Man brände offentligt
de mest dyrbara gobeliner som offer åt friheten, man hejdade
porslinsindustrien, man förgrep sig på en blomstrande konstutöfning, som varit en heder
för Frankrike.

Att man upphäfde konstakademien, hade i själfva verket föga att betyda,
ty dess betydelse hade på senare tid ej varit synnerligen stor, hade ej varit
att jämföra med dess verksamhet under dess första skede. I dess ställe
stiftades en ny institution, »commune des arts», som genast mötte sin
opposition i »societé populaire et républicaine des arts». Man öppnade
utställningarna — »salongen» — för en hvar konstidkare, lärd eller olärd, fransman
eller utlänning, men det dröjde ej längre än till år VI under den nya æran,
förr än konstnärerna själfva begärde en jury, som kunde tillbakavisa det rent
underhaltiga, som tillströmmade. Det gamla systemet ersattes med ett nytt
utan «tt man kan påstå, att konsten vann synnerligt på bytet. De gamla
akademisterna kände marken svikta under sina fötter, och det hjälpte dem
föga, om de följde den onda tidens smak och satte sig att måla romerska
hjältar, deras tid var ändå förbi — till och med »moralens målare», Greuze,
lefde sina sista år utfattig och glömd.

I stränga doktriner snörde patrioterna in konsten — det var ett löjligt
trångt område den fick tillstånd att röra sig på. lnoin måleriet finns det för de
radikale och rättsinnige endast ett värdigt område: historiemåleriet med höga
patriotiska ämnen. Den religiösa konsten ligger totalt nere under
revolutionsskedet. Då den under kejsardömet åter vaknar till lif, befinnes den tilldragelse,
som oftast målas, vara Josefs äfventyr med Potifars hustru — om nu det
kan kallas ett religiöst motiv. Porträttet är — enligt de strängaste dogmatici —
endast fåfänglighet och flärd, föga förenligt med det idealitetssökande, som är
konstnärens uppgift. Genren är såsom vulgär förkastlig, och landskapet är
en frivol lyxartikel, som ej är att räkna till verklig konst. En
landskapsmålning — yttras 1793 — kan ju ej »inverka på sederna». »Jag säger ingenting
om landskapet, ty det är en konstart, soin ej borde få finnas (un genre qu’on
ne devrait pas traiter)», yttrar en estetiker om salongen 1796.

Inom arkitekturen voro de antika formerna naturligtvis de enda en
fosterländsk konstnär värdiga. »Arkitekturen», sade en medborgare, »bör
vara enkel som själfva dygden, arkitekturen bör pånyttfödas af geometrien».
Dess ädla former äro en gång för alla fastslagna, det är ingen anledning àtt

34

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:37:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngbildande/0042.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free