- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia under 19:de århundradet /
39

(1900) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KLASSICISMEN I BOM OCH I FRANKRIKE.

DAVID: SABINSKORNA. Oljemålning (Perij, Louvre).

sina bortröfvade döttrar — sent nog, kan man tycka, ty dessa damer ha
under tiden hunnit skänka åt sina eröfrare hela kullar af småbarn. Kvinnorna
kasta sig nu emellan de stridande, lägga sina intet ondt anande småttingar
framför kämparnas fötter och tvinga dessa med vältaliga åtbörder att sänka
sina vapen. Hållningen är ej mindre bredt deklamatorisk än i »Horatiernas
ed», det statuariska hos de i våldsamma ställningar grupperade figurerna ej
häller. Den natur, målaren haft för sina ögon, då han gjorde sina
detaljstudier, har ban vid utarbetandet strängt stiliserat, han har utplånat det
inviduella, framstält schematiska typer, målade statyer i stället för lefvande
människor.

Med detta verk afslutar David 1700-talets franska måleri.



39

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:37:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngbildande/0047.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free