- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia under 19:de århundradet /
45

(1900) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KLASSICISMEN I BOM OCH I FRANKRIKE.

VIQNON: MADELEINEKYRKAN. Paria.

nationella stilen. Hvilka former kunde lämpa sig bättre för det ärorika
Napoleonska väldet än det romerska världsrikets? För öfrigt var ju
klassicismen herskande långt innan kejsardömet föddes.

Under republiken var arkitekturen, om också ej obeslutsam, likväl osäker
och yttrar sig mera i förslag än i fullbordande. Roms Panteon och
Cara-callas termer, liksom ock italienska palatstyper, gå igen i både mausoléer,
hotell, landthus och saluhallar. I privatarkitekturen kunde en och annan
byggkonstnär ännu hålla sig till den föregående öfvergångsstilen —
Trianon-stilen — men var det fråga om monumentalbvgnader, så fordrade tiden den
ideella formen. Den gamla nationella franska bygnadskonsten ansågs nu vara
af föga värde, gotiken var barbarisk och förklarades »ej höra till konsten».
Under hela detta skede använde man de gamla kyrkorna — däribland så
oskattbara mästerstycken af arkitektur som Sainte-Chapelle — till klubbar,
magasiner, verkstäder. Under republiken framlades ett förslag att draga en
gata igenom domkyrkan i St. Denis och inrätta bodar i dess småkapell.
Då fransmännen voro herrar i Rhenprovinsen, använde de den ofullbordade
Kölnerdömen till magasin.

Kejsardömets representativa arkitekter, Percier och Fontaine, som mera
än några andra utbildade empirestilen, voro likväl långt ifrån blinda för den
nationelt franska arkitekturen, och lika litet voro de ensidiga antikhärmare.
Percier var nog den finaste konstnären af dem, nien Fontaine blef Napoleons
>premier architect», liksom David var hans »premier peintre».

Napoleon, liksom den republik, han utgått ur, ville att konsterna skulle
tjäna staten, och liksom Ludvig XIV och andra världsmedelpunkter fordrade
han, att de skulle förhärliga herskaren. Han smyckade sitt Paris med
triumfbågar, segerkolonner, tempel åt äran och arméen. Han bestälde bataljtaflor och

45

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:37:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngbildande/0053.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free