- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia under 19:de århundradet /
62

(1900) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

NITTONDE ÅRHUNDRADETS KONST.

BOSIO: -LE BAISER Å LA CAPUCINE-. Teckning ur samlingen Le bon genre».

i afgjordt högre grad återspeglade dess lynne, dess seder ocli dess yttre. Små.
målare och tecknare fortsatte traditionerna från 1700-talet och från
holländarne, Drolling — som för öfrigt äfven kunde måla förträffliga porträtt och
som blef en ansedd skolchef — i sina interiörer från borgerliga hem, Granet
— ’munken’ kallad — som jämte andra lärjungar af David höll till i
kapuci-ncrklostret och som hade sin styrka i interiörer och, i motsats mot flertalet
af sina samtida, i behandlingen af ljusdunklet, i den rent måleriska effekten —
lians ’Stella i fängelset’ firade en verklig triumf 1810 — Boilly, som målade
bourgeoisien, ej minst dess damer och tidens moder. Det är löjligt att
iakttaga klassicismens inverkan på tidens tecknare. J. F. Bosio, revolutionstidens
representativa karrikatyrtecknare, ger en Davidsk stil och klassiskt
komponerade linier åt sina damer, som leka trädhök och som i pantlekarne kyssa
sina kavaljerer med grace, men ban förstår ock — liksom Debticourt — att
se och framhålla det groteskt komiska i den antika modekostymen, då den
ej bäres af synnerligen sylfidiska damer. Den värld, som roar sig — och de
parisare, som öfverlefvat revolutionen, förstodo konsten att taga vara på
ögonblickets möjligheter — fick se sin spegelbild i dessa bådas -— och andras —
teckningar. Det var dock hufvudsakligen under det nästkommande skedet,
den franska teckningen höjde sig till verklig betydenhet — genom konstnärer,
sådana som Raffet, Daumier, Gavarni.

(52

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:37:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngbildande/0072.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free