- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia under 19:de århundradet /
84

(1900) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

NITTONDE ÅRHUNDRADETS. KONST.

2.

Nazarenerna är det namn, samtiden gifvit åt denna konstnärskrets och
som den fått hehålla i konsthistorien. Klostret, där flertalet af dem bodde,
blef under ett årtionde framåt den tyska romantikens högkvarter i Rom. Det
var ett af de af Napoleon upphäfda klostren, San Isidoro, som nu stod tomt
— genom tyske ministern fick Overbeck det upplåtet åt sig och kamraterna,
ocli där välkomnades den ene efter de andre af de nyanlände. På
sluttningen ofvanför Piazza Barberini låg klostret invid Villa Ludovicis lummiga,
fridfulla park. Af denna finns numera efter Roms upprörande och hufvudlösa

modernisering knapt ett träd
kvar, men San Isidoros lilla
kyrka står där orörd med
sina helgonstatyer på den
banala barockgafveln, och
klosterbygnaderna finnas
kvar där bakom med
brunnen på gården och utsikten
från taket öfver tiberdalen
och bergen. Mot 3 scudi i
hyra för månad voro de
unga tyskarne herrar i det
tomma klostret, där de bodde
i cellerna och hade det med
gamla väggmålningar
prydda refektoriet till gemensam
studiesal. Sin hushållning hade de ock gemensamt, kokade sin mat i
klosterköket, drogo sig ifrån allt världsligt och egnade sig uteslutande åt den
heliga konsten och åt ett enkelt lif i skönhetssökande med tankens och
känslans höghet som det eftersträfvansvärda målet.

Det var Overbeck och Pforr — den sistnämde dog redan 1812, och därmed
var en lofvande bana afbruten. Dit kommo de tre öfriga förvista från Wien
och åtskilliga andra från olika trakter. Till kretsen slöt sig — utan att likväl
flytta in i klostret — Peter Cornelius från Dusseldorf och bröderna Schadow,
Gottfrid Schadows söner, från Berlin. Dit kommo senare bröderna Veit,
Julius Schnorr från Leipzig och andra. Unge män på ett par och tjugu år
voro de flesta vid sin ankomst, Overbeck var född 1789, Vilhelm Schadow
samma år, Filip Veit 1793, Schnorr 1794, Cornelius, född 1783, var äldst i
ringen, 28 år vid sin ankomst till Rom.

Gemensamt sträfvade de till en konst, som var uttryck för deras eget
skönhetsbehof. Att de sökte inpassa det i en gammal form, är föga att undra

84

SAN 1SIDOROKLOSTRET I ROM.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:37:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngbildande/0094.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free