- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia under 19:de århundradet /
99

(1900) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KLASSICISM öctf ROMANTIK I TYSKLAND.

bild,hvarifrån
särskildt den under
Gud Fader stående
ärkeängeln synes
vara hämtad.

Cornelius var
en alltigenom
allvarlig och djup
natur, som ville
storhet i konsten,
som höll henne
i ära och aldrig
sökte annat än det
enligt hans åsikt
högsta. Han var
en allt annat än
hvardaglig
människa, därom äro alla
ense, och en och
annan bland hans
beundrare säger
rent ut, att det
nog mest var hans
imponerande
karaktär, som
förvärfvade honom
hans konstnärliga
rykte.

Som akademichef
herskade han
enväldigt och gjorde sig
minst af allt känd
för tolerans. De
akademier, han styrde,
blefvo grundligt
omorganiserade, gamla
professorer
pensionerades och nya krafter
sattes i deras ställe.
Ännu då Cornelius
ledde akademieii i
Düsseldorf, uppfostrade
den gamle Langer i
München ungdomen i
Rafael Mengs’
traditioner. Det var Langer,
som en gång afrädt

99

Kartong (ill freskmiining i Ludvigskyrkan, München.

CORNELIUS: SKAPELSEN.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:37:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngbildande/0109.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free