- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia under 19:de århundradet /
102

(1900) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

NITTONDE ÅRHUNDRADETS. KONST.

SCHWANTHALER: BAVARIA, och KLENZE: RUHMESHALLE I MÖNCHEN.

är ytligt och intresselöst uppfattad — likaså den naturligtvis ej till samma serie hörande Karl
XIV Johan, som finns att se på Norrköpings torg och som af stadens vederbörande år 1844
bestäldes af Schwanthaler för det billiga prisets skull (3000 kr.). För en si ringa summa åtog
sig ingen af de samtida suenska konstnärerna att leverera en kungastaty.

Bättre än hans historiska porträttstatyer äro hans idealbilder, där det gälde form mera
än karaktär. Frontonen i Valhalla tillhör hans bäst dekorerande arbeten. Men när bilderna
blefvo så stora som Bavaria i Munchen, så blef ock innehållslösheten af sä stora proportioner,
att ingen kan blunda för den. Ravarias ära är uteslutande den att ha varit världens största
staty (19 meter hög), till dess fransmannen Bartoldis Liberté restes utanför New Yorks hamn,
figuren 50 meter hög.

Förgäfves erbjöd Cornelius Overbeck en professorsplats i München. Men
af rättroende nazarener — dock ej tillhörande den ursprungliga kretsen af
San Isidorobröderna — pryddes likväl kung Ludvigs medeltidskyrkor.
Eberhard — som böljat som klassicist men i Rom slutit sig till Overbecks
konstnärliga trosbekännelse — modellerade helgon och kristliga heroer, madonnor
och biskopar, och Heinrich Hess (1798—1863) blef skedets kyrkliga
monumentalmålare.

Mera smidig’än Cornelius rättade han sina målningar gärna efter kyrkan, som de skulle
pryda. I Allerheiligen Hofkirche höll han sina fresker i otadlig byzantinsk anda — en
förmildrad Giotto. Kyrkan är så mörk och är så färgstarkt dekorerad, har så mycket mosaiker
och guld, att målningarna ej ha lätt att göra sig gällande. De dekorera emellertid bra, och
profeterna stiga kraftigt fram ur guldgrunden. Äfven bilderna i Bonifaciusbasilikan utmärkas
af en mildhet och en stilla frid, som man kunde vänta sig af den tyske Flandrin. Men
Flandrin var — såsom det en fransk konstnär anstår — också en duktig stafflimålare, medan
Hess’ stafflitaflor däremot äro betydligt ledsamma. Den i Kom målade »Apollo och muserna»
visar en färgsammansättning att förvåna sig öfver — hvilka färger som hälst placerade hvar

102

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:37:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngbildande/0112.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free