- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia under 19:de århundradet /
108

(1900) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

NITTONDE ÅRHUNDRADETS. KONST.

SCHINKEL: ALTES MUSEUM I BERLIN.

han dugde till. Det var ingen tid af konstblomstring, han kom in uti,
tvärtom voro förhållandena så ogynsamma som möjligt: krig, penningbrist,
politisk förnedring. Han hade ingen Napoleon att bygga åt, kung Friedrich
Wilhelm III fann honom för idérik. »Man måste lägga betsel på honom», var
konungens uttryck om sin främste arkitekt.

Schinkel var en mångsidig begåfning. I hans ungdom var för honom
måleriet lika lockande som arkitekturen. Hans italienska stiliserade
landskap, som i utförandet kunde vara ganska dilettantiska, hade sträng plastisk
hållning och stora, rena linier. Som alltigenom typisk för konstarten kan
nämnas den långt senare (1825) utförda dekorativa målningen »Greklands
blomstring», en rikt anordnad utsikt öfver haf, stränder, bergssträckor och
som förgrund ett tempel under bygnad. Att på ett effektfullt och osökt sätt
inplacera arkitekturen i landskapet, som hörde den organiskt till detsamma,
var hvad Schinkel främst lärde i Italien.

Han var i sin ungdom vida mera romantiker än klassicist och svärmade
— liksom flera af hans jämnåriga — på den tiden och ännu längre för
gotiska kyrkor mera än för helleniska tempel. Man kan våga det antagande,
att det var hans målaröga, som fann behag i gotikens fantastiska, liffulla
konturer — han behandlar stilen hufvudsakligen ur målerisk synpunkt. Bland
hans målningar finnas utsikter öfver fantasistäder med ståtliga katedraler (en
i Berlins nationalgalleri), och bland de af hans bygnader, som ej kommo
längre än på papperet, märkes från 1810 en gotisk grafkyrka öfver drottning
Louise och — från sanuna år som vakthuset — en prunkande gotikdöm,
afsedd att byggas på Leipzigerplatz till minne af befrielsekriget mot Napoleon.

108

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:37:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngbildande/0118.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free