- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia under 19:de århundradet /
114

(1900) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Efter SCHINKEL: GREKLANDS BLOMSTRING.

IV.

NYA STRÖMNINGAR. — GENRE OCH LANDSKAP.

Romantiken i Dusseldorf. — Genren i Tysktand och England. Stillandskap

och stämningslandskap.

1.

Pen riktning inom det tyska måleriet, som inleddes af Carstens och nådde
sin blomstring i Münchenskolan, dog af idealism, af blodbrist, brist på inre
lif. Den sökte stor stil och den hade fullt upp af idéer — 0111 också ej
mera märkliga än konstnärernas idéer i andra länder — men i de sinnliga
uttrycken för idéerna blef den schematisk och svag. »Wir können’s nicht
machen.» Den saknade den ryggrad, det energiska, inträngande och
intelligenta naturstudiet ger. Målarne gjorde stora kompositioner på stora
pappersytor, men under det ideliga komponerandet i italiensk renässans eller i
germansk hjältestil glömde de att lära sig måla väl och hade svårt att
återgifva den enklaste företeelse ur verkligheten. Wilhelm Schadow fann det
under sin klostertid i Rom galet, att kamraterna, »medan de tecknade stora
kompositioner, ej kunde göra ett godt porträtt». Färgen hade för hela
riktningen ingen annan uppgift än den att utfylla konturerna, att nödtorftigt
kolorera. För luftens, för ljusets uppgift i den synliga verkligheten hade
man föga eller ingen blick, det var just studiet af sådana distraherande
bisaker, Cornelius följdriktigt undvek och varnade sina lärjungar för.

Ingen af dessa tyska nydanare hade kunnat eller velat se den yttre
världen med sunda ögon. Oftast fingo de sin inspiration — ofta äfven
formgif-ningen — från andra konstverk. Därför bli de mera historiskt än
konstnärligt märkliga. Carstens var genialisk i sina ansatser, men han åstadkom
endast utkast, Cornelius glömde snart bort, att han ej saknat anlag för en

114

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:37:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngbildande/0124.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free