- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia under 19:de århundradet /
128

(1900) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

NITTONDE ÅRHUNDRADETS. KONST.

WILK1E: BLINDBOCK. Oljemålning.

lifvet bland helt alldagliga människor framstäldt i måleri. Att Wilkie liksom
efter honom düsseldorfarne hällre målade folkets söndag än hvardagen, lek
och fest hällre än arbetet, att han — londonbon — såg på sina modeller
med en främlings öga, som en än glädtig, än — som sig bör — deltagande och
beklagande, alltid älskvärd, intresserad och välvillig gäst vid kalaset,
marknaden, barndopet, begrafningen, detta endast bidrog till hans framgång hos
stadspubliken, för hvilken taflorna ju i främsta rummet voro målade. Den intima
liksom den måleriskt vältaliga skildringen af landtfolk och landtlif väntade ännu
på sin mästare. För Wilkies publik rundt oin i Europa skulle en tafla af Francois
Millet säkert förefallit innehållstom, kanske simpel, antagligen ointressant och
tråkig. Som bondelifvets främste representant på sin tid har Wilkie sin plats i
måleriets utvecklingshistoria gifven. Hans genre går igen ännu långt efter hans död.

Men inom samma skede som den hemtrefliga och välmående
prosakonst, som betecknas med Wilkies namn, falla uppslagen till den
riktning, som under de följande årtiondena skall komma att göra sig på ett
mycket betydande sått gällande i den engelska konsten, den fantastiskt
visionära riktningen, i allo en diametral motsats till det småborgerliga
måleriet och öfver hufvud taget till all naturmålning, en riktning, som
representerar en helt annan sida af det engelska lynnet än den utåtvändt praktiska,
som fordrar klarhet, jämvikt och trefnad i konst liksom i diktning.

Visionskonstens förste målsman är William Blake (f. 1757, d. 1827), skald
på samma gång som tecknare, — Blake, en brådmogen gosse, som sjöng

128

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:37:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngbildande/0138.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free