- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia under 19:de århundradet /
150

(1900) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

NITTONDE ÅRHUNDRADETS. KONST.

DELACROIX: DE SKEPPSBRUTNE (ur Byrone don Juan). Oljemålning (Paria, Louvre).

och i naturen: »Blodbadet på Chios», mordet på biskopen af Liège (1831),
det första af hans verk, som väckte bifall äfven hos de konservative,
barrikaden med Friheten i en robust, realistiskt sedd kvinnas gestalt, don
Juans båt ute på hafvet efter skeppsbrottet, den situation, då de
förolyckade draga lott om, hvilken af sällskapet som skall slaktas och ätas upp.
Han målar lady Macbeth, Medea, målar korsfararnes intåg i Jerusalem och
låter dem mottagas ej af folkets jubel och hyllning, utan af döda och
half-döda, skrämda, uttröttade, likgiltiga människor. Segrarnes hästar nosa
nedåt marken och vädra blod. Det är alls ingen officiel triumfscen. Men öfver
den strålar solen lika jublande varmt, som den lyste öfver våldsdåden på
Chios.

Också i de monumentala arbeten, han fick utföra, tack vare Thiers, som
från början framhållit och i pressen försvarat hans konst — utan att
synnerligen förstå den, påstodo hans vänner — kommer hans personlighet till sin rätt.
Han behandlade ett klassiskt ämne sådant som den segrande Apollo (plafond
i Gallerie d’Apollon i Louvre) med lidelsefull patos — hans Apollo var ej
den majestätiskt segervisse guden, utan människan, som sätter lifvet in i
striden och som krossar fienden, men med fara att själf krossas. Också i sina
bilder ur den heliga historien gick han sin egen väg. Hans korsfäste Kristus
är den ensamme, öfvergifne dömde, det är det stora brottet, han velat skildra
i denne korsfäste, omgifven af mörker och den öde tomheten. I hans sista
monumentalverk, freskerna i S:t Svlpice — »Jakob brottas med ängeln»,

150

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:37:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngbildande/0164.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free