- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia under 19:de århundradet /
168

(1900) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

NITTONDE ÅRHUNDRADETS. KONST.

för att försäkra honom om en plats bland de af modren fosterlandet
lager-kransade sönerna.

Rude betecknar den franska skulpturens höjdpunkt under århundradets
första hälft och utgångspunkten för dess vidare utveckling. Han är i allo en
man för sig, liksom Delacroix en ensam man, som lefver innesluten i sin
atelier och icke vill annat än sköta sitt arbete. Liksom Delacroix blef han
motarbetad och ansågs gå utom den ädla smakens råmärken — Rude var en
af de stora franska konstnärer, som aldrig ansågos värdiga att upptagas i
akademien. Men i olikhet med Delacroix omgafs Rude under sitt sista skede
af en skara elever och visste, att hans arbete ej skulle dö med honom.

Också han hade börjat i klassisk skola, hade täflat i akademien och
vunnit Rompriset år 1812. Men statens penningbrist hindrade honom från
att resa, alla penningar gingo då till armén. Rude kom aldrig till Rom men
blef minst lika god konstnär för det.

Han hade under sin lärotid varit med om att modellera relieferna till
Vendömekolonnen, ett af de ytterst få skulpturverk från kejsartiden, som
upptog figurer i modern dräkt — de napoleonska soldaterna voro här ej klädda
till romare. 1815 följde han en fransk familj till Bruxelles och stannade där
i hela 12 år. Under denna tid blef han först en skicklig arbetare och växte
sedan till en konstnär med eget hufvud och egen vilja. Fullärd i den
akademiska stilen bröt han sig småningom ut ur formerna, hans väg gick från
antikens formvärld till den italienska renässansen och vidare till det direkta
och personliga naturstudiet. De verk, hvarmed han uppträdde i Paris efter
sin hemkomst, »Merkurius» och »Napolitansk fiskargosse lekande med en
sköldpadda» (1831), voro liksom Delacroix’ Dante en lysande protest mot »de
kyliga drömmarne om idealet» — det är Charles Lenormants uttryck 1833.

Det var nu, han fick i uppdrag att göra 4 stora reliefer till Arc de
1’Etoile. Han gjorde utkast i teckning: »Krigarnes afmarsch», »Återkomsten»,
»Försvaret af hemmet» och »Freden». Endast en af dessa kompositioner fick
han utföra: »Le départ» — men den blef triumfbågens främsta smycke och
ett af den moderna skulpturens triumfnummer.

iMarscllaisen i sten» har gruppen blifvit kallad. Den är ingen historisk skildring af de
frivilliges aftåg 1792, den är en symbolisk framställning af folket i vapen, af hänförelsen för
striden. Därför frånvaron af tidskostym, den upproriske konstnären behöll här den klassiska
nakenheten och romarvapnen. Var detta möjligen föreskrifvet i programmet för bågens
dekorering, var det tanken på att moderna dräkter skulle svurit mot monumentets hela hållning eller
var det det generella i uppfattningen af ämnet, som kom Kude att kläda det i klassisk dräkt?
Helstöpt, som verket är i hållning och uttryck, har det, trots sin i ordets hela betydelse
heroiska karaktär, ingen gemenskap med akademisk konst. De konservativa ha ej häller
erkänt det som ett värdigt monumentalt verk, Friheten som sväfvar öfver krigarnes hufvuden
och ropar sitt >framåt> är tör dem oplastisk och har sväfvat in på otillåten mark. Den
goda smakens väktare tycka sällan om att bland konstnärerna träffa på själfständiga snillen,
ty dessa kasta ofta fram nyheter, som göra ondt i de gamles ögon.

»Le dcpart> intager, tack vare den liffulla, dramatiska kraften, flykten, det eldande, det
oemotståndligt medryckande i den lika monumentalt storslagna som enkla kompositionen, en
plats bland plastikens mästerverk.

168

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:37:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngbildande/0182.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free