- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia under 19:de århundradet /
171

(1900) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BOM ANTIKEN I FBANKBIKE.

ningen 1855 fick Rude en af hedersmedaljerna. Genom att vid detta tillfälle ställa honom
vid sidan af Duret, klassicismens främste representant, gaf juryn samtidens sanktion åt ej
blott den rättrogna, våluppfostrade akademismen utan äfven åt den plastiska konst, som bars
af dristigt naturstudium, af personlig blick och karaktär och som förmådde ge marmorn lif
och värme — åt gångna tiders konst och åt framtidens. I Carpeaux och i Bodin fick Milde
sina närmaste efterföljare bland franska bildhuggare.

På ett annat område inom skulpturen var Barye niärkesmannen, äfven
han en af de ursprungliga begåfningar, som bryta banor och lämna efter sig
konsten i annat skick än den var, då de uppträdde.

Barye (f. 1796, d. 187"i)
hade inom djurskulpturen
samma uppgift som
Delacroix — hans vän och
studiekamrat — i måleriet och
Rude i den plastiska
framställningen af människan:
han sökte frigöra sina
modeller från klassiska
idealformer, sökte gå dem in på
lifvet och framställa dem så
i naturtillståndet som
möjligt, sökte föra karaktär,
rörelse, lidelse in i konsten.

Redan 1831 utställer han
— efter att förut ha gjort
akademiska arbeten, byster
och annat — sin första
djurgrupp, en tiger i strid med
en krokodil. Han hade
därmed funnit sitt område och
gick sedan konsekvent sin
väg. Liksom Delacroix och
Rude var Barye en af de
isolerade och en af de lugnt
våldsamma. Gruppen »Lejon och orm» följde 1832 och ses nu i
Tuilerie-trädgården. Därpå följde strid mellan hästar, lejon, elefanter, björnar,
panter sönderslitande en gasell, elefant krossande en tiger.

Det är knappast öfverdrifvet att påstå, att Barye i skulpturen införde nya
djursläkten. Hans lejon var ett annat djur än det klassiskt traditionella med
dess ornamentala och heraldiska linier och dess lockade allongeperuk. Äfven
inom djurskulpturen, liksom inom måleriet, hade de klassiska i sitt
förbättringsbegär aflägsnat konsten från naturen. Den klassiska hästen var
näppeligen af samma släkt som den, man såg på Paris’ gator. Thorvaldsen
modellerade sitt Luzernlejon utan att. ha sett något dylikt djur. Hans hundar äro
föga utarbetade och »Nattens-» ugglor äro fantasifåglar. Barye hade ingen

171

BARYE: LEJON.

Utanför Tuilerierna, Paria.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:37:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngbildande/0185.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free