- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia under 19:de århundradet /
192

(1900) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

NITTONDE ÅRHUNDRADETS KON8T.

MILLET: AXPLOCKERSKOR. Oljemålning (Paria, Louvre).

väl som tyska, i Millets konst. Hemtraktens karga lynne gjorde honom
allvarlig, stillsam, inåtvänd. Han var en begåfvad gosse, som ärft
konstnärsgnistan från sin fader och skönhetskänslan och det poetiska sinnet från
farmor och onkel, presten, som körde plogen mellan det han läste messan.
Gossen lärde latin och läste fransk klassisk literatur för onkels unga vikarie,
men dessemellan arbetade han liksom bröderna på faltet och i ladugården. Hans
konstnärliga anlag, som gjorde sig gällande helt och hållet instinktivt, utan att
han någonsin sett en konstnär arbeta, blefvo uppmärksammade, och så begaf
han sig, redan 23 år gammal, med ett litet understöd hemifrån, till Paris. I
den stora staden lärde han sig aldrig att trifvas och blef aldrig annat än en
främling där. Han gick i Delaroches skola, målade liksom kamraterna
porträtt och historietaflor, »Edipus» och »Judarnes fångenskap i Babel», till och
med galanta herdescener och badande kvinnor finnas af hans hand från dessa
år, då bondpojken skulle dresseras till tafvelmålare enligt tidens fordringar.

»Hans herdinnor komma från ladugården», yttrade atelierkamraterna,
kanske ej med orätt. Han arbetade för brödfödan, målade ibland också
skyltar och porträtt för 5 francs, sökte tillegna sig goda målningsmetoder
genom att följa än gamla, än moderna målares framställningssätt. Samtidigt
läste han och studerade ifrigt i Louvre — där Poussin var hans idol — och
i biblioteken. Han var och förblef lifvet igenom en lärdomstörstig man, han

192

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:37:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngbildande/0206.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free