- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia under 19:de århundradet /
214

(1900) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

NITTONDE ÅltllUNDBADETS KONST.

häst, ryttares halt utanför ett värdshus. Någon enda gång ett rörligt och
bullersamt uppträde — »le rixe», slagsmål mellan druckna män i en källarsal
— och som ett undantag i konstnärens hela alstring framställningen af
barrikaden med de efter striden kvarliggande fallne (1850, bilden ett minne från
oroligheterna kort förut).

Sättet att se. . . Den skarpaste blick för form och karaktär. Skilnaden
mellan Meissonnier och hans gamla holländare var ju den, att de målade sin

egen omgifning, sina egna
vänner och samtida, medan
Meissonnier — barn af sin
tid i så måtto, som det
aldrig roade honom att måla
denna tid, sådan den var —
. konstruerade upp en värld,
som han ej sett och ej kunde
studera annat än i museer,
i gamla klädförråd,och
gjorde den lefvande igen, tack
vare sin kunskap, sin
sam-vetsgrannhet, sin intuitiva
blick, sin skicklighet i
handen, men först och sist tack
vare det ärliga naturstudiet,
det kraftiga greppet på
karaktären, tidens likväl mera än
individens. Meissonniers
figurer verka fullt trovärdiga,
de göra ej intryck af
utklädda modeller, de verka
ej häller typer, hämtade från
gamla taflor, och de posera
aldrig synbart utan röra sig
ledigt och osökt. I dessa
sista punkter ligger
skilnaden mellan Meissonniers och
åtskilliga af Leys’ figurer —
de sistnämda kunna anstränga sig för att verka 1500-talsmänniskor, medan
hos Meissonnier ingen ansträngning är synbar. Han stiliserar aldrig, använder
inga gamla målare som förmedlare mellan sin iakttagelse och sitt arbete.

Hans sätt att måla slutligen . . .

På grundval af de mest noggranna modell- och kostymstudier, på
grundval af en öfverlägsen teckning använder han ett miniatyrartadt mätningssätt,
likväl med ganska bred penselföring. Ett lugnt, noggrannt framställningssätt
utan spår af petighet och torrhet, med elegans och säkerhet i hvarje drag

214

MEISSONNIER: MANNEN VID FÖNSTRET. Oljemålning (Paris, Louvr»)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:37:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngbildande/0232.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free