- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia under 19:de århundradet /
248

(1900) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

NITTONDE ÅltllUNDBADETS KONST.

FORTUNY: DEN NYA MODELLEN. Olj«màlning.

landet rundt med ett vaxkabinett, snidade bilder till det och målade dem.
Han blef så satt i konstskola med understöd hemifrån byn och kom till Rom
som stipendiat från akademien i Barcelona. Men hans galleristudier afbrötos,
då han 1860 följde en spansk expedition till Nord-Afrika. Det han där såg,
kom honom att kasta öfver bord den klassiska konst, han sökt tillegna sig.
Han målade marokkanskt lif och spanskt, slog sig sedan äfven på
kostym-genrer från 1700-talet, kom till Paris 1866, målade en kort tid för Géröme
men hade svårt att måla ihop sitt dagliga bröd. Så med ett slag blef han
en ryktbar, uppburen konstnär, eftersökt af konsthandlare och amatörer.
Några få år blott hade han ännu att lefva. I Rom, där ban satt bo, nu rik
och afundsvärd, rycktes han bort vid 36 års ålder.

Han var improvisatören och trollkarlen, hans virtuositet gick nästan öfver
gränserna för det tillåtna. I teckningens säkerhet, elegans och pikanteri, i
penselföringens sprittande liflighet och smekande delikatess stälde han sig
utom täflan, hans figurers karaktäristik jämfördes med Meissonniers, men i
koloristiskt lif och rikedom öfverträffade han denne betydligt. I sina
rococo-bilder (»La Vicaria», brudparet och brudföljet i sakristian, »Teaterrepetitionen»,
»Valet af modellen» inför en krets sirliga akademiprofessorer) frossade han i
delikata stoffer — där fans siden, spetsar, blommor, gamla väfnader, en
prunkande arkitektur med guld, marmor, mosaiker, speglar och all rikedom —
och han behandlade allt dylikt med en taskspelaraktig färdighet men aldrig
smått, aldrig utpetadt som Gustave Moreau, tvärtom beherskadt och helt, med
effekten skarpt koncentrerad på det hufvudsakliga. Och när han kom ut på
gator eller in i bazarer i Marokko, så fångade han stoffprakten och de måle-

248

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:37:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngbildande/0268.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free