- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia under 19:de århundradet /
260

(1900) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

NITTONDE ÅltllUNDBADETS KONST.

genom ett temperament» — ett uttryck, som förekommer bra nog likadant i bröderna Goncourts
kort därefter utkomna roman »Manette Salomon»: »la réalité vue par de la personalite de
genie». Kfter Zola fingo nyhetsmännen andra försvarare, som bidrogo till att lära publiken se
försöken med lugn och utan förutfattad mening om att det hela var humbug och fuskverk.

7.

Skulpturen gick lugnt och säkert framåt. Ur Rudes atelier utgingo bland
andra Carpeaux, Frémiet, Cain.

Jean Baptiste Carpeaux (f. 1827, d. 1875) var skulpturens Delacroix,
lidelsefull, ständigt sökande, en ständigt vaken iakttagare, ständigt med
skizz-bok och penna i handen, energisk och nyhetsman för sin tid.

Hans studier i Rom (från 1854) fingo till närmaste resultat gruppen »Ugolini med sina barn»
(i Tuilerieträdgården), stort och djärft hållen i form och i uttryck, smärtan hos fadren inför de
döda och döende barnen tolkad med lidelsefull intensitet. I ännu högre grad gick Michelangelo
igen i gruppen »Franska kejsardömet sprider ljus öfver världen och beskyddar vetenskap och
landtbruk» (Tuilerierna), men efter denna grupp följde reliefen »Kloras triumf» (på pavillon de
Flore därstädes) med dess behagfulla liflighet, sedan följde »Dansen», en af grupperna på
operans fasad — den ansågs till en början vara en skandal och ett hån mot den goda smaken —
ocli slutligen »Världsdelarne uppbära jordklotet» på fontänen vid Avcnue de 1’Observatoirc.
Kormkaraktär, jämvikt, rörelse finner man i alla dessa af behag och lif burna verk.
Monumentalt, storslaget hållna äro de alla — främst världsdelarnes grupp — världsdelarna i gestalt af fyra
kvinnor, en europeiska, en liegress, en kinesiska och en pcruvianska, med förenade krafter
bärande jordens glob på sina skuldror. Rytmen i den långsamma vändningen är lika suggestivt
gifven som i »Dansen» den sväfvande rörelsen. I Carpeaux’ relieffer är den dekorativa effekten
skarpt framhållen, dagrar och skuggor användas för att ge illusion, och det är alls ej fråga om
någon klassisk enkelhet. I sina porträttbyster upptog Carpeaux de bästa traditioner från
1700-talet och behandlade dem på sitt intensivt personliga sätt, energiskt och karaktärsfullt. Han
var den förste möderne porträttör bland moderna skulptörer.

Kastän ibland omstridd hörde Carpeaux dock ej till de misskända och intog alls ej
strykpojkens plats bland konstnärerna, såsom Delacroix eller Rodin. Han hade en gynnare i kejsaren.
Han modellerade den lille kcjsarprinsens staty med en hund vid sidan och prinsessan Mathildes
och andra höglieters byster och han trifdes godt vid hofvet i Compiègne. Husliga olyckor
ödelade hans lif.

Hur mycket Carpeaux än ansågs spränga skulpturens lagar, så var hans
konst dock mera form och sammanhållning än hvad man fann hos hans
något äldre kamrat Frémiet. Bizarr kan man aldrig kalla Carpeaux, men det
har Frémiet mer än en gång blifvit kallad, därför att han bildade sina egna
stillagar och i högre grad än någon af sina föregångare sökte eller omedvetet
fann det originella, det måleriska i linier och former. Nervositet men på
samma gång allvar konstateras lätt i hans konst, esprit i iakttagelsen,
stilisering i behandlingen, alltid originalitet men aldrig banalitet.

Emanuel Frémiet (f. 1824) hade liksom Carpeaux växt upp i fattigdom
— han hade i sin ungdom bland annat varit anställd vid la Morgue, där

260

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:37:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngbildande/0280.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free