- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia under 19:de århundradet /
265

(1900) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

TYBKLAND INTILL 1880-TALET.

PILOTY: QERMANIKUS’ TRIUMFTÅG. Oljemålning (München, Nya pinakoteket).

en grupp på Kaulbachs »Karl den stores kröning», fastän Pilotys furstinna för sig med mera
stram hållning och är större tragedienne än motsvarande dam hos Kaulbach.

Piloty öfverträffade sina samtida inom Tyskland i framställning af
dylika praktbilder, där komposition, gruppering, stofferna äro hufvudsaken,
ej minst sådana detaljer, som vittna om arkeologisk kunskap och samlarbegär.
Med rätt har man sagt, att hans skolas ideal i fullaste mått realiserades af
Meiningens hofteater, och ordet »Meiningerei» uttalas ofta af tyska författare
i förbindelse med Pilotyskolan. Piloty sökte sina utgångspunkter hos
högrenässansens stora kolorister, köttets och stoffets målare, han komponerade i
färg lika mycket som i teckning, och detta var på hans tid nytt i tyskt
måleri.

Man kan ha olika åsikter om de koloristiska förtjänsterna i en målning
af Piloty — men ett ord kan man svårligen undgå att uttala inför taflan,
och det är: atelier färg. Det är något unket öfver tonskalan. Där saknas
det atmosferiska ljusets rikedom och växling, det är ej luften, som omsveper
föremålen och bestämmer valörerna, det är färgerna själfva, som lysa. Den
stora svagheten hos Pilotys skola är att den sökte färgharmoni mera i gamla
målningar än direkt i naturen. Om dess dyrkan af de historiska ämnena —
af hvilka några blefvo rent af skolans gemensamma egendom — skämtades
blodigt, t. ex. af Oberländer i den teckning, där han visade målarens
portvakt, hushållerska och ett stadsbud bärande bort en tafla, på hvilken man
Nordensvan, Konsthistoria. 34.

265

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:37:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngbildande/0285.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free