- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia under 19:de århundradet /
266

(1900) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

NITTONDE ÅltllUNDBADETS KONST.

ser de tre i historiska kostymer agera Maria Stuart och rådsherrarne, som
meddela henne dödsdomen.

Piloty utöfvade stort inflytande på en stor elevkrets, såväl utländingar
som tyskar. Bland hans tyska lärjungar äro Lenbach, Grützner, Diez, Makart,
Max, Liezen-Meyer, Brozik. Inflytande af hans riktning skönjes hos många
flera, om ock intryck från äfven andra håll spela in. På olika håll skönjas
under detta skede stora ansatser till mer eller mindre nationelt historiemåleri,
i det stora hela i samma anda. Polacken Siemiradskis i Rom målade »Neros
facklor» är typisk nog, en på arkeologiskt trogna bisaker rik bravourmålning.
Likaså Gustaf Richters förut omnämda »byggandet af pyramiden», snarare en
jätteillustration i färg till en roman af Georg Ebers än en trovärdigt verkande
kulturbild. Det är följdriktigt nog, att det teatraliska i Pilotys sätt att se
historiska tilldragelser i förening med hans förkärlek för måleriska stoffer och
museikrani utlöpte i Makarts prunkande prakttaflor. Dessa beteckna
riktningens höjdpunkt och slut, liksom inom ett annat område Lenbachs porträtt
beteckna höjdpunkten af det på galleristudier fotade ateliermåleriet. Den
tyska monumentalkonsten, som börjat med Cornelius’ flärdlösa bilderboksstil
med förakt för allt tomt ögonsmekande, hade urartat i yppiga symfonier i färg,
utan annan mening med färgen än att den skulle dekorera, skulle ge intryck
af prakt, glans och rikedom.

2.

I Dusseldorf blef jämte landskapet den berättande hvardagsgenren den
dominerande konstarten. Historiemåleriet trifs ej i de små konstförhållandena,
som ej medföra beställningar på monumentala verk, och den elegiska
romantiken har öfverlefvat sig själf. Genren efterträder det historiska känslomåleriet.
Några ansedda mästarenamn gifva glans åt skolan, ungdom kommer dit från
"olika håll, många från utlandet, ej minst från Sverige och Norge, man
studerar på akademien eller på mästarnes atelierer, upptar de motivkretsar och
typer, som själfmant erbjuda sig, ofta ock det lynne, som ligger i luften. En
del reser vidare, många komma tillbaka efter studier i Paris eller Italien,
flera af främlingarna bli bofasta i Düsseldorf i många år, några till döddagar.

I Düsseldorf liksom i det öfriga Tyskland går genremålaren omkring
och söker måleriska motiv och intresseväckande typer. I Syd-Tyskland hade
han funnit mycket, värdt att flytta in i konsten, det borde ej heller vara brist
på dylikt i Rhentrakten och kringliggande länder. Genren i Düsseldorf blir
fridsam och hemtreflig som Ludvig Richters värld, den blir gemytligt
småborgerlig som Spitzwegs motivkrets, humoristisk som Enhubers. Målaren

266

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:37:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngbildande/0286.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free