- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia under 19:de århundradet /
278

(1900) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

NITTONDE ÅRHUNDRADETS KONST.

mest eftersökta och mest raffinerade
nöjen. Det är något af karneval i
hans målningar liksom i hans smak.
Han klädde ut sig själf, och han
klädde ut sina modeller. Skulle han
måla ett porträtt, så måste personen
posera i historisk kostym, sammet
och pälsverk, om han ej som den
ungerske grefve Zichy hade en
målerisk nationaldräkt att ståta med.
Damerna klädde han i stora spetskragar
och Rembrandtshattar, han införde
smak för renässansinredning i rum
men ock för dekoration med
färg-djupa, smekande stoffer, med gobelin,
sammet, plysch och påfågelsfjädrar
och med dessa torra buketter, som
buro hans namn öfver världen. Hans
fantasi skapade praktbygnader,
verkliga fécrier af yppig, målerisk
arkitektur, som dock ej kommo längre
än på papperet och till utställningar
i Tyskland och parisersalongen. Som
dekoratör och framför allt som
festarrangör visade han sin talang mest
helgjuten. Han upplefde sin stoltaste
dag, då han vid kejsarparets
silfverbröllop 1879 som konstnärernas
förste i praktfull svart renässanskostym
red i spetsen för det historiska
festtåg, lian anordnat. Man sade, att
hans egen begrafning skulle vunnit
hans gillande — konstnärshusets
drapering, de af svart flor beslöjade
gaslyktorna på de gator, där tåget gick
fram, de 8 svarta hästarne för
likvagnen. Han hade arbetat ihjäl sig,
den ständiga upphetsningen förstörde
hans nerver och lian föll samman,
förbränd, slut. En egendomlig
företeelse, denne lille man med det tjocka,
svarta skägget, de stickande ögonen
under den breda, höga pannan —
han är ganska lik Ibsen på porträtt
från dennes ungdom. Han var
tystlåten, inbunden, med böjelse för
enslighet och på samma gång af sin
ärelystnad drifven till sensationsjakt
och reklamer, till att ställa sig som
medelpunkt i en glittrande värld af
prakt och rusande ögonfägnad.

Stora mått, stark färgverkan
och kraftig fargbehandling ut-

MAKART: KATARINA CORNARO HYLLAS AF VENEZIANARNE.

Oljemålning (Berlin, Nationalgalleriet.)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:37:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngbildande/0300.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free