- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia under 19:de århundradet /
291

(1900) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

TYSKLAND INTILL 1880-TALET.

klassicism — låt vara moderniserad och elegant — sida vid sida med gotik
— äfven den behandlad med modern individualitet — och med den yppiga,
typiska Wien-renässansen.

I Votivkyrkan (börjad 1856) gaf Heinrich o. Ferslel (f. 1828, d. 1883) ett elegant och
form-säkert prof på Khenlandsgotik, mera rik och yppig än S:te Clotilde i Paris, som är samma andas
barn. Ferstels medarbetare Theofil Hansen (f. 1813, d. 1891). dansk till börden, nationaliserad
tysk och efterboren hellen fullt ut så mycket som hans landsman Thorvaldsen, blef det grekiska
formspråkets främste representant i den moderna arkitekturen. Både i Athen och i Wien uppförde
han praktbygnader i elegant »hellenisk renässans»
(Parlamentshuset i Wien, privatkomplexet Heinrichshof m. fi.).
Gent emot honom representerade v. d. Nflll och
Siccards-burg. som tillsamman bygt arsenalen i senromansk stil.
hufvudsakligen fransk renässans. Semper införde den
italienska högrenässansen, som äfven Kerstel omfattade
med auktoritet och intresse, om än ej med Sempers
originalitet (Universitetsbygnaden), och Friedrich Schmidt
(f. 1825, d. 1891) blef gotikens ypperste representant.
Förgäfves sökte han fä gotiken gillad i Herlin — i sitt
förslag till rådhus 1857, som dock belönades ined förstu
priset — i Wien lyckades han för det liva radhuset fa
sina ideer ej blott gynsamt mottagna utan äfven
genomförda. I hans verk — så som han vitt Kölndomens bygge
och sedan hufvudsakligen under arbetet med
restaurerandet af Stefansdomen och fullbordandet af dess tom
och med flera nya kyrkor, arbetat sig ur traditionerna,
ur Ferstels Kölngotik, ur allt hvad
hämmande formspråk heter —
är gotiken ungdomlig och originell,
sedd genom ett temperament, ej
af den gamla, erkändt äkta och ädla
sorten, alls ej historisk gotik utan
nära nog nyuppfunnen. Schmidt
hade samma åsikt om gotiken —
och äfven om de romanska
formerna — som Semper om
renässansen, att de långt ifrån nått sin
höjdpunkt, att ännu det bästa
återstår att göra af dess möjligheter.
AfSchmidts lärjungar bygde Steindl
parlamentshuset i Budapest,
prunkande och kyligt i gotik med anor
från engelsmännen, från Londons
parlamentshus. Griesebach blef en
af dem, som upparbetade den tyska
renässansen.

Hans verksamhet tillhör det moderna Berlin. Där hade den yttre
formen länge nog varit hufvudsaken för arkitekterna och innehållet en bisak.
Den »helleniska andan» ansågs fortfarande vara härskande, Schinkels skola
var alltjämt rådande.

Till mästarens Altes Museum hade Stiller fogat Neues Museum, som på ett ganska
ointressant sätt betonar sin anspråkslöshet gent emot Schinkels stort dekorerande fasad. Så fick kom

FERSTEL: VOTIVKYRKAN I WIEN.

291

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:37:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngbildande/0313.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free