- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia under 19:de århundradet /
315

(1900) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

VALÖRMÅLERIETS GENOMBROTT.

Bland de italienska landskapsmålarne vann Giovanni Segantini (f. 1858,
d. 1899) namn som högfjällens representative skildrare. Han lefde och han
dog där uppe i Alperna, i Arcodalen, där han vallat fåren i sin barndom.

Sedan han 1889 blifvit uppmärksammad pà Munchen utställningen, blef han snart en
europeisk berömdhet.

Han målade ej med tanke pa turisters smak, ma lade ej de majestätiska bergens linier,
sedda från hotellen i dalarne eller frän berömda utsiktsplatser. Man är i hans värld uppe pà
vidderna, högt öfver den jord, där det moderna lifvet lefves, långt borta fran storstädernas,
fabrikernas, stenkolsrökens och det jäktande arbetets och slitets värld. Vi äro sà högt uppe pa
vidderna, att bergskedjan med dess krans af snötinnar står helt låy omkring taflan, kring
ängarne i högfjällets skarpa grönska och kring de smà stilla sjöarna. Luften är genomskinlig
som glas, hvarje kontur skarp och bestämd, knappast några skuggor som fördunkla de rena,
stickande, klara färgerna. Allt i denna stora naturs mäktiga stillhet andas en trovärdig och
äkta enkelhet och
hemkänsla.

Staffaget i
Seganti-nis alpvärld utgöres
af boskapens vaktare,
men ibland sökte han
uttryck för sin
stämning genom att
befolka naturen med
symboliska väsen. Han
framstälde
morgonens timmar i
nymfer, dansande öfver
sjön och skvättande
vatten på hvarandra,
framstälde »Kärleken
vid lifvets källa», >Det
. ondas källa»,
»Musikens skapande» — en
ensam man vid pianot

i skymningen, lyssnande kvinliga väsen utanför dörren, ett öfver jorden sväfvande par, buret af
tonvågorna. Det är dock ej pà fantasiens område, han har sin styrka, det är pà den direkta,
personligt gripna och enkelt kända naturskildringens. Hans båda sista, ej helt och hållet
fullbordade stora målningar — som förekommo i den rika samling, med hvilken konstvärlden hedrade
den aflidne målarens minne pà världsutställningen 1900 — framstälde, den ene en skymning pà
vidderna, den andra ögonblicket efter solnedgången med himlen randad af strålglöden och där
nedanför den kallt mörkblå bergskedjan, där endast ett par sparsamma reflexer på snön glömt
sig kvar, medan skuggan redan bredt sin friska kyla öfver sängarna, där boskapen drifves hem
pà alpvågen.

Segantinis mätningssätt närmar sig betydligt till de rena impressionisternas. Han målade
i klara, oblandade färger och satte dem invid hvarandra i små, korta, bestämda penseldrag.
På nära håll skärskådadt verkar hans behandlingssätt konstladt, ansträngdt och mödosamt,
taflan ser ut som en mosaik, och man måste beundra målarens tålamod. Men med detta streck
manér och dessa brokiga färger når han den styrka och friskhet, den renhet och genomskinlighet
i tonerna, han sökte. Ett och annat porträtt målade han med bred och flott penselföring utan
möda. I sina teckningar visar han en enkelhet, som påminner om den hos Millet. Landtlif
och boskap är här motivkretsen. Han skildrar med bred objektivitet, söker ej att göra
alp-naturen hvarken dyster eller understruket grandios, skildrar den liksom lifvet däruppe med största
uppriktighet och med den mest osökta känsla.

SEGANTINI: PÅ BETE I ALPERNA. Oljemålning.

315

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:37:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngbildande/0339.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free