- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia under 19:de århundradet /
320

(1900) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

NITTONDE ÅRHUNDRADETS KON8T.

linspelarne och af de hvitklädda flickornas kastagnetter. Särskildt i dessa bakgrundsfigurer —
i färgvalet och målningssättet, de breda, flotta, våta, själfsväldiga penseldragen — var
anslutningen till Goja uppenbar, liksom »Carmencita» påminner om Manet och valörstudien
»Carna-tion Lily Rose» — ett par småflickor som i skymningen tända kulörta lyktor i en trädgård
— om Besnard. Sargent är en af dessa, som upptaga cxperimentatörernas försök, täfla med dem
och visa sig nå deras skicklighet. Medfödd och odlad smak, äkta målartemperament, modern
nervositet och raffinemang karaktärisera hans konst — någon djupare personlighet finns knappast

under ytan. Alltigenom modern
visar han sig i främsta rummet i
sin uppfattning af mondaina damer
och barn, för hvilkas karaktär,
uttryckt i hållning, linier, minspel
och klädsel, han har den skarpaste
blick och en rask pensel. Han
är ej extravagant som Whistler
eller Boldini — hans egentliga
medtäflare i att ge världsdamen
och barnet af värld i en
karaktäriserande momentan ställning eller
rörelse. Han tar saken lugnare
och mera plastiskt och låter
formen mera än rörelsen tala. Och
denna form är fri från all
skönhetstradition, är modernt nervös i
hvarje linie, än soin i den käcka
barngruppen med de stora japanska
porslinskrukorna (salongen 1883)
endast antydd i och med
färg-påläggningen — ungefär pä samma
sätt, som Zorn ibland användt —
än åter med säker kontur
uppdragen. Öfverensstämmelsen
mellan Sargents och Zorns
målnings-sätt ligger i öppen dager.

Sargent år numera bosatt i
London och målar engelska damer af
ras. På den monumentala konstens
område har han försökt sig med
framgångi dekorativa taflor i
biblioteket i Boston (Profeterna m. m.).

Ett rikt konstlif är på väg
att växa upp i Amerika, där
finns ju både konstintresse
och penningar och ståtliga konstsamlingar finnas där redan. Af skickliga målare
finns det många bland amerikanarne, målare, som på alla områden täfla med
sina europeiska förebilder. Alltför ofta är likväl efterbildningen alltför
uppenbar. Den amerikanska konstens själfständighet i lynne och vilja har knappast
ännu gjort sig gällande. Så mycket börjar likväl bli uppenbart, att den vill
vara distingerad och världsvan med raffinerad känsla för både form och
färg, modern i ämneskrets och i utförande. Om den kommer att föra nytt

320

GARI MELCHERS: MODER OCH BARN.

Oljemålning (Paris, Luxembourg),

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:37:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngbildande/0344.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free