- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia under 19:de århundradet /
341

(1900) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MÅLERIET I ENGLAND.

männen ställa honom i jämbredd med
Cabanel eller Géröme. Han påminner
om dem äfven i sitt studium af
människokroppen — ett studium, som fätt sitt
kanske bästa resultat i hans skulpturverk
(»Atlet stridande med en orm» m. fi.).
Hans blick förefaller mera skulptural än
målerisk — det är betecknande, att när
han sökte en figurs ställning tör en
målning, gjorde han skizzer till den i lera.
Typisk engelsman är han äfven i det
afseende, att det alltid är nobla tankar,
han uttrycker i nobel form — liksom de
andra engelska konstnärerna är han’djupt
medveten om konstens uppfostrande
uppgift. Och det skulle aldrig hända honom
att sänka sin nivå en tum för att smickra
en smak, mindre förfinad än hans egen.

Leighton sökte alltid stil, skönhet i
linie och form. Minst sig själf, sådan
han ville vara, är han i sina porträtt,
och dock äro de vida mera lefvande konst
än hans akademiskt klassiska bilder med
deras porslinsklara färger. Bland hans
målningar äro freskerna »Krigets och
fredens konster» i Kensingtonmuseet,
kyrkofresker (»l)c fåvitska jungfrurna»),
den vackert komponerade »Andromake
vid brunnen» — Andromake står i en
statuarisk ställning orörlig i ta fläns midt
med vattenkrukan vid sina fötter och
för sin sorg till torgs som hjältinnan i
en operascen af Piloty — »Grekiska
bollspelerskor» med de lifligt fångade
rörelserna, »Fryne», som här ej är en
grekisk hetär utan en ung engelsk dam med
ett ladylikt uttryck, i statyställning och
fjärran från åskådaren som en
marmorstaty.

Det gamla Rom är
naturligtvis ett område, som det klassiskt
bildade, aristokratiska England
gärna ser återuppstå i konsten.
Det är föga att undra på, att
Alma Tadema fått sitt andra
fädernesland i England.

Det monumentala är ej hans område
utan kulturbilden, detaljen, anekdoten.
Om Leightons stil framkallar minnet af
Partenonskulpturen eller grekiska
vasmålningar, sä kan man inför Alma Tadc-

LEIGHTON: FRYNE. Oljamilning.

341

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:37:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngbildande/0367.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free