- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia under 19:de århundradet /
351

(1900) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MODERN FANTASIKONST OCH MODERN -REALISM.

Han hade haft svårt att vinna armbågsrum i konstvärlden. Under större delen af
1850-talet hörde han till de af salongsjuryn underkända. Till oppositionsmännen, till idealens
för-aktare kunde lian dock ej räknas.

Han arbetade lugnt, utan tvekan eller svaghet, på att tillägna sig en form, som uttryckte
hans konstnärliga vilja. Med de två dekorativa kompositionerna »Bellum» och »Concordia»
(1861) gaf han det program, som han sedan under en flitig alstring följdriktigt ocli med allt
större behärskning genomförde. Han behöfde hädanefter ej frukta att bli förbisedd, han
blef ansedd som en asket inom konsten, en »fastans målare», en excentrisk stilist med en
viss storhet i sin sträfvan. Han blef monumentalmålare och fick beställningar. Den första
serien målningar för Pantcon,
fullbordade 1876, med ämnen ur den
heliga Genevièves barndom, slog
obetingadt igenom, och redan då —
alltså midt under realismens
glanstid — började hans inflytande på
samtiden att göra sig gällande. På
1880-talet tillkommo hans stora
målningar »Ludus pro patria» i Amiens,
»Le bois sacré», »Vision antique»
och »Inspiration crétienne» i Lyons
museum, hemicykeln i Sorbonnes
festsal samt på 1890-talet
»Sommaren», »Vintern» m. fl. i Hötel de
Ville, en serie målningar för
biblioteket i Boston och hans sista verk:
S:te Geneviève på ålderdomen
blickande ned öfver det slumrande Paris
och samma helgon, då hon kommer
den belägrade staden till hjälp.

Puvis de Chavannes målade ej al
fresco utan på duk, utstälde sina
monumentaltaflor på salongen och
lät dem först därefter fästas på den
mur, för hvilken de voro afsedda.
Hans stafflitaflor äro mindre
betydande — äfven de äro hållna i en
enkel, dekorativ stil: »Den fattige
fiskaren» i en rörande naiv
legend-ton, »Den förlorade sonen»,
»Drömmen» med dess flygande änglar, som
likna pappersdockor och som på en
obarmhärtig karrikatyr framstäldes
hängande i snören, m. fl.

Puvis de Chavannes målade mänskligheten i ett ideelt naturtillstånd,
målade fredens arbete, ungdomens lek, visioner, som symbolisera lifvets
ledande makter: lagen, kärleken, hemkänslan, fosterlandssinnet, arbetet,
fromheten, dikten. Hans konst är lugn, hvila, harmoni, enkelhet. Hans
kompositioner ha ingen handling, endast stämning. Han målar människan i
samlif med naturen, i lugn och lycka öfver att vara till på den sköna jorden,
men äfven människans arbete för att få lefva där. Han målar
fosterlandskärlek och medborgardygd, han målar de civilisationsskeden, vår kultur hvilar

PUVIS DE CHAVANNES: S:TE GENEVIÈVES BARNDOM.

Vågamilning i Panteon, Paria.

351

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:37:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngbildande/0377.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free