Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
MODERN FANTASIKONST OCH MODERN -REALISM.
WHISTLER: MIN MODER. Oljemålning (Parit, Luxembourg).
2.
Som förmedlaren mellan impressionistiskt naturstudium och lyriskt
musikaliskt tonmåleri i färg plägar Whistler nämnas, en impulsernas man, hvars
insats i det moderna måleriet varit af stor betydelse.
James Mac Neil Whistler, f. 1834 i Massachusetts, fadern irländare, modern amerikanska,
växte upp i Byssland, där fadern bygde järnvägar, och sedan i Amerika, kom till Paris 1857
och blef elev af Gleyre, fick sina taflor refuserade af salongsjuryn 1859 och 60 och väckte 1863
stort uppseende på de refuserades salong med sin »Dam i hvitt», sedd mot en hvit fond, ett
fängslande, fjättrande porträtt af en ung kvinna med mörka, gåtfulla ögon. På den tiden hörde
Whistler till Manets krets och var en af independenterna och originalitetssökarnc. Han flyttade
så till London och gjorde sig där känd genom excentriska målningar och äfven genom sitt sätt
att försvara dem mot de oförstående.
Ruskin kallade hans 1878 utstälda små stämningar humbug och förklarade det
oför-skämdt att begära 200 pund för en pyts med färg, kastad i ansiktet på allmänheten — Ruskin,
som ville ha hvarje blad och grässtrå utritadt, så att han skulle kunna examinera växtarten.
Men Whistler stämde den store despoten inför rätta och det blef ett par mycket originella
Nordensvan, Konsthistoria. 45.
353
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>