- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia under 19:de århundradet /
355

(1900) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MODERN FANTASIKONST OCH MODERN -REALISM.

WHISTLER: SYMFONI I HVITT. Oljemålning.

sin lynnesart. Andra arbetade mot samma mål med olika medel. En
musikalisk harmoni, en fulltonande stämning, nyansernas subtilitet, känslans
raffinemang söktes på olika områden. I Paris äro framför andra Cazin, Carrière
och Besnard representativa för detta sökande, till hvilket äfven många af det
moderna landskapets företrädare anslöto sig.

Jean Charles Cazin (f. 1841) hade studerat i England. Hans tidigare
målningar gåfvo en landskapsstämning, i hvilken en för densamma lämplig
situation var infogad.

Han stälde t. ex. Hagar och Ismael öfvergifna i ett sandigt och marigt, grått och tröstlöst
landskap från Nord-Frankrike. Han framstälde Judit, då hon går ut frän den belägrade staden,
där moderna blusmän arbeta på murarna — ett mindre lyckligt grepp, hur solidt taflan än är
målad — eller Maria och Josef utanför herberget i den tysta natten eller flyende med sitt barn öfver
beden, ensamma, ej som hos Holman Hunt ledsagade af en härskara små änglabarn. Men bäst
är Cazin då han, utan att foga ett dylikt innehåll till taflan, endast framkallar en stämning,
helst afton eller natt, svagt drömmande månljus öfver ett stycke landsbygd, nattens stillhet
öfver en sofvande stads kanaler, gator, gamla bygnader. Det hemlighetsfulla aldrig understruket
med anspråk på att ge nägot märkvärdigt i mystik och djup, endast äkta och poetiskt kändt.

Ännu längre än Cazin i att låta stämningen råda öfver formen går
Eugène Carrière (f. 1849).

Hans färgskala utgöres af svart och hvitt med en svag antydan om att äfven andra färger
finnas. Hans rumdager är betydligt mörkare än den i Israels’ fiskarstugor, det är mörkt
utanför och ännu mörkare inne, figurerna upplösa sig i mörkret, i harmonier af lidande och sorg,
i begrafningsluft, men — som en af hans helt olika anlagda yrkesbröder, Benjamin Constant,
träffande uttryckt — »medan han glömmer kroppen, händer det någon gång att han träffar
själen». Hans förmåga att ge känsla och själ åt sina drömmar, att karaktärisera sina figurer

355

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:37:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngbildande/0383.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free