- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia under 19:de århundradet /
366

(1900) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

NITTONDE ÅRHUNDRADETS KONST.

som denna tillbedjan och afsky, detta förakt för kvinnan, där hon går fram med segerhållning och
med svinet i sällskap, med tomma, blanka, giriga ögon, leende läppar, något af djur och af gåta.
Kvinnan — har det träfTande blifvit sagdt — gör hos Rops intryck af något öfvernaturligt, »en
samtidens mytologis sällsamma gudinnor, hvilkas hemliga saturnalier konstnären upptäckt».
Rops’ konst står i frändskap till Baudelaires och till Barbey d’Aurevillys dikter, till arbeten
af Huysmans och Péladan. I konsten införde han »un frisson nouveau», han tillhör uteslutande
sin egen tid, är öfver hufvud taget en af de mest själfständiga bland konstnärer, och han var
konstnär uteslutande med tanke på sig själf som publik.

Tekniken inom de olika grafiska konsterna utvecklades under denna tid på ett storartadt
sätt. Rops var, som sagdt, förnyaren i etsningens konst, som bland andra Legros förde framåt, Chéret

åstadkom på det litografiska
tryckeri, han grundat för att
trycka si na affischer, ett
uppsving i konsten att trycka i
färger. Fransmannen Felix
Vallotton var en af dem, som
återförde träsnittet till dess
gamla äkta teknik. Länge
obeaktad af publiken fick
han efterföljare bland
konstnärer i olika länder — bland
dem som påverkats af honom
äro tyskarne Otto Eckmann
och Josef Sattler samt
engelsmannen William Nicholson.

I sina ypperliga porträtt
af bekanta engelska
personligheter drifver Nicholson
teckningen till den största
enkelhet och på samma gång
till den mest kraftiga
karaktär i linierna. Utförandet —
i träsnitt med ett par ytterst
sparsamt anbrakta färgtoner
— är, äfven det, af största
karaktär. På affischens
område har Nicholson — mest i
samarbete med James Pryde
under den gemensamma

pseudonymen Brothers Beggarstaff — lämnat originella alster, motsättningarna mellan ljus och
skugga gifna silhuettartadt i stora planer.

Af Englands öfriga många tecknare skola vi nämna endast Aubrey Beardsley (d. 1898, 24
år gammal), som var en af tidskriften The Studios första krafter och i sina af japanska tecknare
påverkade konturteckningar med hvass penna visade både originalitet och fantasi, om ock ibland
en affektation i formgifningen, som han dock ej var ensam om.

Bland Tysklands många förtjänstfulla tecknare bland de yngre framstår den utmärkte Th.
Heine, känd från Simplicissimus. Den tyska affischen har visat tendenser till att hålla sig strängt
stiliserad och heraldisk.

NICHOLSON: DROTTNING VIKTORIA PÅ PROMENAD. TrStnitt i firger.

366

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:37:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngbildande/0394.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free