- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia under 19:de århundradet /
383

(1900) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MODERN FANTASIKONST OCH MODERN -REALISM.

i dessa i trä snidade figurer, som man ser i bayerska kyrkor, exempelvis de i Blutenberg frän
slutet af 1400-talet och en och ani\an i Germanisches museum.

I triptyken »den heliga natten» (i Dresdengalleriet) är Maria en helt vanlig ung kvinna,
ej den mer än andra kvinnor välsignade. Hon sitter på sitt läger i det skumma stallet, en lykta
kastar ljus öfver henne och öfver barnet — i bakgrunden skymtar Josef, sittande på trappstegen upp
till skullen. På vänstra sidofältet synas herdarne komma i vinternatten genom skogen, gubbar,
stödda på sina käppar, det högra upptages af änglarna, som vakta — trefliga småttingar, där
de sitta på stallets sparrar, dingla
med sina nakna ben och sjunga med
notblad i handen eller titta nyfikna
in genom fönstergluggen, småbarn,
jordiska som Rembrandts
Ganymedes, som storgrinar, då han föres
bort af örnen, och har helt jordiska
uttryck för sin rädsla, barn af helt
annat släkte än Overbecks änglar
och Correggios på hans »heliga natt»
i samma galleri — de vackra
änglarna med sina balettsprittningar
med de flott tecknade benen.
Correggio och Uhde, den glänsande
dekoratören, praktlystnadens,
lifsgläd-jens och formglädjens man och den
stilla, intima, innerliga känslans, den
ena lika mycket italienare och
renässansman som den andra är tysk
och modern! Hvilkendera af dem
som skildrat den stora julnattens
stora stillhet med högsta och renaste
känsla, det må besökaren i
Dresdengalleriet afgöra, det beror på ögonen,
som se, och på de förutsättningar,
man för med sig, när man går att
döma. Bättre än att döma är i alla
händelser att förstå att njuta af
skönheten, hvilka former den än är iklädd.

1 sina senare verk har Uhde i sin
framställning af bibliska ämnen sökt
mer karaktärisering och annan
färghållning. Det som utmärker hans
målningar från 1880-talet — hans
första tafla med religiöst ämne,
»Kristus och barnen», är från 1884 — luftstudiet, undvikandet af klara, bestämda färger, de
i hvarandra flytande halftonerna — har gifvit vika för sökande efter stor totalhållning och
en enkel, bred färgskala. För den, som vänt sig vid hans förra maner, är en stämning som
»Till härberget» — den trötta, fruktsamma kvinnan, som, stödd på mannen med sin
verktygspåse på r3’ggen, går landsvägen fram emot byn en blåsig vinterafton — taflan kallades först
»Vandringen till Betlehem» — mera omedelbart tilltalande än de senare: Himmelsfärden, »Noll mc
tangere», Tärningsspelct om Kristi mantel, Kristus predikar i båten för flickor och sjömän, som
sitta på bryggan, De vise männen, tre vulgära gamle män, som knappast bära vishetens märke
pä sina ansikten. Kristus och Nikodemus är väl i karaktäristikens djup det främsta af hans
verk från de senare åren, då påverkning af Rembrandt, af Rubens, af gamla flamländare varit
märkbar i hans konst.

383

DAQNAN-BOUVERET: MADONNA, Oljaitlålning.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:37:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngbildande/0417.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free