- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia under 19:de århundradet /
384

(1900) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

NITTONDE ÅRHUNDRADETS KONST.

Det uppslag, Uhdc gifvit, idén att föra Kristus in i det samtida lifvet, upptogs med större
eller mindre konstnärligt allvar af mälare i olika länder. Jean Beraud förde Kristus in bland
parisiska börsmän och lät en annan gång korsfästelsen ske på Montmartres höjd, hvarifrån en
harmsen blusman knyter näfven ner mot samhället. Detta var uppenbar reklamkonst.
Lhermitte satte Kristus som »L’ami des humbles» vid blusmäns bord, Edelfelt förde honom
upp till Finlands björkdungar, Skredsvig lät honom i en obetydlig lekmannapredikants skepnad
besöka en norsk by. Ingen nådde det naivt osökta, som fanns i Uhdes första bilder. Men
hans innerlighet i känsla och uttryck har påverkat mången, det finns något däraf hos
Dagnan-Bouverets späda, älskliga madonna, som ömt trycker det sofvande barnet till sitt bröst, och
äfven i några yngre tyskars tolkning af de bibliska motiven.

Liksom James Tissot under studier i Palestina sökte typer och miljö till skildringar af
Jesu lif — 350 liffulla och karaktäristiska kompositioner — så bygde äfven Bruno Piglhein sin
berömda stämningsfulla rundmålning »Korsfästelsen» på lokalstudier, och åt sin »Kristi
begrafning» gaf han en imponerande naturbakgrund i de höga klippväggar, framför hvilka de små
människorna röra sig.

I Tyskland bilda 1880- och 90-talen en splittringens men ock en
samlingens tid, splittring mellan de konservativa å ena sidan ocli å den andra
de moderna, antingen man vill kalla dem realister eller nyidealister.
Fantasikonsten mottogs med lika energiskt motstånd som förut valörmåleriet, den
lärda kritiken predikade estetik och utdömde tämligen konsekvent och med
ett öfverflöd på fraser just det inom konsten, som bar inom sig ett friskt
pulserande lif.

Trots all ugglelåt om konstens förfall och snara undergång har denna
sista tid för Tyskland medfört en växt inom konsten, som rent af bildar
öfvergången mellan gammal tid och ny. Ännu 1893 talade själfva Lenbach
på en konstnärskongress i München med harm om den uppstudsighetens
anda, som trängt in äfven i konsten, om den »skönhetsöfvergifna naturalism»,
hvars utbredning det vore akademiernas plikt att hämma, om den
»pietets-lösa inbilskheten» hos det unga släktet, som »ej vill stå i skuld hos stora
förfäder, som vill se bort från all tradition och börja konsten från början».
Och detta tal hade sin applåderande publik och blef ansedt som ett ord i
sinom tid — fastän det visar så föga blick för det, som rör sig inom den samtida
konsten, hvilken minst af allt ringaktar de store bland förfäderna.

Mera än någonstädes behöfdes i Tyskland en motvikt mot den ortodoxa
kritiken, en fri kritik utan fördomar och utan skygglappar för ögonen. En dylik
oppositionell kritik uteblef ej häller, den blef på en gång ungdomligt djärf och
buren af tysk solid kunskap. Gent emot det konsekventa öfvervärderandet
af det tyska, som man ännu i dag finner i en del tyska arbeten, i synnerhet
i populärt hållna verk, som söka den stora publiken till läsekrets — stälde
dessa nyhetsmän Tysklands konst i jämförelse med andra länders, afsatte
åtskilliga lokalstorheter men tog under sitt hägn hvarje yttring af germansk
konst, som på samma gång var god konst. Och denna fria kritik kan vara
stolt öfver sin delaktighet i arbetet på upplysning och på konstintressets och
konstförståendets vidgande.

384

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:37:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngbildande/0418.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free