- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia under 19:de århundradet /
386

(1900) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

NITTONDE ÅRHUNDRADETS KONST.

PRELL: DANZIQS SÄNDEBUD INFÖR DOGEN MARINO QRIMAN1. Frwk I rådhuut i Danzig.

åsikt väl hetsigt och brådskande. Hagen var där den enkla och äkta stämningens sökare.
Med mera säkerhet och lugn gick man framåt i Karlsruhe, där särskildt landskapet hade
lef-nadskraftiga representanter i Schcenleber och Kallmorgen. 1 Frankfurt hade man länge visat
envishet och begär att gå sin väg för sig — i Hans Thoma fick Frankfurt sin egen målare.

De erkända konstriktningarna frodas naturligtvis, och bland den så kallade
stora konstens målsmän finnas de som vidga dess gränser och verka
förmedlande mellan tradition och fordran på individuel karaktär.

Det monumentala måleriet har sina representanter bland andra i Geselschap, hvars friska
naturstudier förstelnades under utarbetandet, i Ferdinand Keller, hvars kejsar Wilhems apoteos
med all rätt blifvit kallad en cirkustablå — taflan, som framställer kejaren, Bismarck och Moltke,
omgifna af segergudinnor, troféer och bråte, köptes naturligtvis af Berlins nationalgalleri och
betalades med 50,000 mark —, i Peter Jansen, Artur Fitger, Knille, Hermann Prell m. fi. Den
sistnämde har fått namn som det samtida Tysklands främste monumentalmälare — hans fresker,
senast de i tyska ministerhotellet i Bom med germanskt mytologiska ämnen, visa stor
skicklighet i anordning och utförande men knappast en djupare konstnärspersonlighet.

I München var Bruno Piglhein (f. 1848, d. 1894) jämte Stuck den
frodigaste talangen.

Bland hans arbeten äro att beakta — förutom de redan nämda, »Kristi grafläggning» och
panoramat »Golgata» — »Moritur in Deo», ängeln, som sväfvar ner och kysser den korsfäste
på pannan, och »Den blinda», flickan, som stödd på sin staf går fram öfver ett fält med röda
blommor. Lätt hand, liflig improvisationstalang, stort konstnärligt kapital förde Piglhein med
sig, hvilket område han än valde. Han målade äfven idyller, dansöser, pierretter, allt med
ledighet och elegans.

Elegansens målare bland konstnärerna i München är eljes Albert Keller
(f. 1845), ansedd att vara Tysklands främste artistiska gourmet, virtuos i
salongslifsbilder och porträtt af damer af värld, alltid solid och fast i studiet.

Äfven han har på det bibliska området åstadkommit en känslig och rörande skildring af
»Jairi dotters uppväckelse», där flickans frånvarande blick är gifven ined innerlighet, och i

386

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:37:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngbildande/0420.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free