- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia under 19:de århundradet /
391

(1900) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SKULPTUR OCH ARKITEKTUR.

stoderna bli allt mer kolossala och göra onekligen ibland intryck af, att
konstnären sträfvat till att verka minst lika mycket genom massan som genom
den konstnärliga innebörden.

Så är förhållandet exempelvis i Heinhold Begås’ i väldiga mått tilltagna kejsar
Wilhelm-monument i Berlin. Hur tröttande verkar det ej — trots vackra detaljer och trots
liufvud-gruppens monumentala och alls ej uppstyltade hållning — genom sin stora apparat, genom alla
de hopade föremål, hvilka skola
uttrycka Tysklands välde: örnar’
kronor, kanoner, gevär och andra
vapen i stora högar, fanor,
lagerkransar, ilsket grinande lejon och
de fyra segergudinnorna, olyckligt
uppspikade på sockeln. Det väldiga
monumentet — på vår afbildning
synes endast midtpartiet — är för
öfrigt inklämdt på en alltför trång
plats mellan slottet och Spree,
vänder ryggen åt floden och staden för
att breda sig i sin prakt för den,
som ser det från slottets fönster.

Segermonumenten äro i en tysk
stad lika oundgängliga som Bismarck
och Moltke till häst eller till fots,
omgifna af allegoriska damer, och
som Garibaldis och Vittorio
Kma-nueles statyer hvart man kommer i
Italien. På Tysklands torg stå
Viktoria eller ßorussia, starkt bygda
kvinnor med hjälm, slagsvärd, brynja
och lejon, representerande den
väpnade freden och i regeln med en
mycket barsk och stridshågad
uppsyn. De stora segermonumenten äro
af olika valör, Siegessäule i Berlin är,
som bekant, alltigenom smaklös, och
Drakes segergudinna däruppe — med
sina tunga kjolar, som blåsa upp
baktill — är en af den moderna
konstens mest klumpiga kvinnor.
Det stora monumentet vid
Nieder-wald af Schilling — prisadt i Meyers

konstnärslexikon som >ett oförlikneligt mästerverk» —visar samma stoltserande, af attribut och
vapen öfverlastade Gcrmania och nedanför henne »krigarnes a flärd 3 och »återkomst», i tämligen
ointressanta reliefer. Monumentet verkar ej ens stort på den plats vid lihen, där det är
uppstälda

BRUNO SCHMITZ: NATIONALMONUMENTET VID KYFFHÄUSER.

(.Midtpartiet).

Det har varit en kinkig nöt att knäcka: huru stora man än gjort
monumenten, så ta de sig föga ut, ha svårt att behärska den vidsträckta, öppna
plats, de blifvit satta att pryda, och ännu mera naturen omkring sig, i fall
de som den nyssnämda Germania på Niederwald eller Hermann i
Teutoburger-skogen blifvit placerade på en höjd i ett landskap, synliga på långt håll. Helt
följdriktigt öfvergick man till att låta arkitekturen bli hufvudsak i dylika

391

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:37:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngbildande/0425.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free