- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia under 19:de århundradet /
398

(1900) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

NITTONDE ÅRHUNDRADETS KONST.

mästerverk lians arbeten från tio år tillbaka, medan hans nyaste ansetts visa ett beklagligt
nedåtgående. Bland hans senare arbeten äro dels de grupper — oftast helt små — där han
ställer manlig och kvinlig skönhet och formkaraktär som hvarandras motsats med smekande

behag och darrande känslighet i
- rytm och form och där han
drifver »la culte de la chaire» längre
än någon annan modern konstnär

— dels porträttbyster, där han
återger fransk världsdamselegans lika
delikat och kokett som han med
djup och karaktär och monumental
storhet i behandlingen ger manliga
typer (Rocheforts grofva ansikte
och kalla blick, Victor Hugos
tän-karehufvud, Dalous själfulla
apost-ladrag), dels monumentala verk,
och det är dessa, som hållit striden
liflig omkring Bodins namn:
gruppen »Borgarne i Calais», Hugos
monument och senast Balzacstatyn
(1898), som var bcstäld af Société
des gens de lettres men ej blef
gillad af föreningen, som i stället
be-stälde en annan staty af Kalguicre
och fick af honom en sittande,
intetsägande och intresselös Balzac.
»Underjordens portar» med en mängd
grupper i relief, fantasier öfver
Dantes Inferno, är Bodins senaste
storverk. Hans område sträcker sig
från monumentalplastikens största
uppgifter till de mest delikata,
subtila små kabinettstycken. Han har
gjort fullt realistiska porträttstatyer

— bilden af Bastien-Lepage t. ex —
och släppt sin fantasi lös i det ännu
ej afslutade Victor
Hugo-monumentet, där han framstält Hugo i det
närmaste naken, sittande på en
klippa. Stormen i skepnad af en
flygande genie hviskar i den
rufvande skaldens öra, och med en
bredt poserande armrörelse sänder
han sina ord ut öfver världen. Alltså
ej fråga om ett porträtt af Hugo
utan en fantasi öfver honom, en
vision af hans andliga kraft. Ännu
djärfvare i uppslag och utförande
var Balzac, bilden af eu gigant,
uttryckande öfvermänsklig styrka och öfvermänsklig smärta. Insvept i sin fotsida kåpa kommer den
väldiga gestalten skridande fram, han ryggar tillbaka för de bilder han ser, hela mänsklighetens
sorg och elände glider förbi hans själs öga och ett uttryck af förstelnad fasa breder sig öfver hans
ansikte. Denne Balzac är siaren, som blickar ner i människosjälens djup och genomskådar världsgåtan.

398

MERCIÉ : .QUAND MEMEU Marmor (Tuilerietridglrden, Paris).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:37:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngbildande/0432.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free