- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia under 19:de århundradet /
401

(1900) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SKULPTDR OCH ARKITEKTUR.

dersplatsen. Ponscarme var
här reformator på 1860-talet
och höjde gravyrkonsten ur
dess förfall. Roty — utmärkt
som porträttör, något som
äfven gäller Chaplain — blef
den moderna medaljens
klassiker (de nya franska mynten
från sekelslutet äro bland
annat Rotys verk), medan
Alexandre Charpentier är
representant för hvad man
kallat »stämningsmedaljen».

3.

Den moderna italienska plastiken utmärker sig för sin skicklighet, sin
styrka i naturefterbildandet, sin kvicka uppfattning af det karaktäristiska i
en ligur eller en situation, sitt ringaktande af allt hvad lagar heter. Dess
utveckling går från Canova till Hiondi, till den ultramoderna genreplastiken.
Canova går igen hos Pio Fedi (gruppen »Polyxenas bortröfvande» i Loggia
dei Lanzi 1866), medan Giovanni Dupré företräder enkel realism, ofta i elegisk
stämning (den döde Abel i Palazzo Pitti, Pietà i Siena, Sapfo). I
Vincenzo Vela har man sett befriaren från de traditionella formerna: Napoleons
sista stunder (Versailles), Spartakus, reliefen »Gotthardstunnelns offer» —
en gubbes lik bäres på en bår ut ur berget — ett blad ur det moderna
arbetets historia. Med Monteverde har modernismen fullt och helt brutit
igenom.

Sordcnsnan, Konsthistoria, "il.

401

med nya material, polykrom marmor, elfenben, silfver och andra metaller.
Dess område sträcker sig från det heroiska till det enkla och innerliga, från
det monumentala, som ej alltid uppbäres af inre storhet, till det intima, hvars
alster—exempel vis det här
afbildade gossporträtt af Jean
Dampt— visa fullt ut lika
mycket djup i känslan som någon
»intencity school» kan vara
stolt öfver.

Äfven på medaljgravyrens
område intar Frankrike he-

DAMPT: BARNPORTRÄTT.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:37:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngbildande/0435.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free